maandag 9 november 2020

Vooruitgang

Het gaat de goede kant op. Steeds vaker zijn er artsen en andere deskundigen die zich verdiepen in de effecten van leefstijl op de gezondheid. Hoe moet een gezonde voeding eruit zien? Wat is het effect van niet bewegen? Wat een gezonde voeding betreft is het echt ingewikkelder dan het voedingscentrum ons wil doen laten geloven. Gewoon een beetje gezond eten en iets uit ieder vak? Bij het NRC dit weekend een bijlage over brood. We zijn weer meer brood gaan eten (en ook meer vlees?) Een aantal jaren geleden werd het eten van brood ter discussie gesteld. Ik las de voedselzandloper en ging minder brood, pasta, rijst, geen suiker en meer groenten eten. Dat heeft mij veel goeds gebracht. Ik werd veel fitter, mijn buik werd dunner en het fijnste is ik hoef niet meer elke drie uur wat te eten vanwege trillen en onmogelijk gedrag. Mijn partner en ik hadden op vakantie in de bergen lopen of fietsen regelmatig ruzie (ik maakte ruzie) omdat ik altijd eerder honger kreeg dan hij. En als ik honger had ging ik trillen en werd ik enorm chagrijnig en onredelijk. Ik heb zelf ontdekt dat ik beter functioneer met minder koolhydraten en meer vet (lekker dunne boterham en dik kaas en tahin erop). En niet te vaak eten. In de broodbijlage wordt Hanno Pijl (hoogleraar diabetologie) als deskundige gevraagd. Hanno Pijl is net als o.a. cardioloog Remco Kuipers een aanhanger van de mens te bekijken vanuit zijn/haar oergenen. De mismatch is onstaan door de landbouw, toen zijn we op grote schaal granen gaan eten. 

Hanno Pijl verklaart dat de zetmeel vertering niet bij iedereen hetzelfde verloopt. Dat schijnt te maken te hebben met je darm microbioom. Hoe het werkt weet men nog niet. Maar de glykemisch index zegt niet zoveel voor de individuele persoon. De ene mens kan zonder problemen brood eten omdat het lichaam ervoor zorgt dat het glucosegehalte in het bloed niet te hoog wordt. De ander moet wat voorzichtiger zijn met koolhydraten omdat het lichaam minder goed in staat is het glucosegehalte laag te houden. Zeker is wel dat we onze koolhydraten inname moeten aanpassen aan onze lichaamsbeweging. Koolhydraten worden gebruikt als je beweegt. Als je niet beweegt worden koolhydraten al snel omgezet in vet.

Vooruitgang vind ik dat er in de media steeds meer aandacht is voor leefstijl. Openlijk mag gezegd worden dat veel ziektes veroorzaakt worden door te weinig bewegen en ongezond eten. Cardioloog Leonard Hofstra geeft aan dat 90% van de hart- en vaatziektes vermijdbaar zijn.  In mijn omgeving merk ik dat mensen vaak pas aandacht krijgen voor leefstijl als de dokter het zegt. Dus als er al problemen zijn. Voor dat er problemen zijn, zijn mensen moeilijk te motiveren iets aan de leefstijl te veranderen. Voor mij is het denken vanuit mijn oergenen een enorme stimulans. Ondanks onze "vooruitgang"zijn wij van binnen nog het zelfde als in oertijd. En voelt het voor mij heel goed om mezelf regelmatig uit te dagen en bloot te stellen aan kou, honger en inspanning. 


  

2 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens. Jarenlang ketogeen gegeten. Geen snaaitrek of naar voelen omdat er te lang niets gegeten is. Helaas werd het me op een gegeven moment toch te eentonig (geen peulvruchten, geen pasta, geen rijst, geen erwten of graanproducten etc.) en weer toegegeven tijdens corona stress. Duidelijke veranderingen ten slechte. Nu weer proberen op te pakken maar dat valt niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Probeer een evenwicht te vinden en je koolhydraten aan te passen aan je beweging/sport.

    BeantwoordenVerwijderen