woensdag 11 november 2020

inheemse wijsheid

Een mooi verhaal over bijzondere paling vissers. Deze vissers zijn ervoor om de palingen voor de stuw bij Maurik te vangen en aan de ander kant weer in het water te laten. Dit zijn geslachtsrijpe palingen die op weg zijn naar de noordzee en vandaar door zwemmen via de atlantische oceaan naar de Sargassozee. Het gebied van de bermudadriehoek. Daar gaan ze paren en sterven. Over inheemse wijsheid gesproken.

Maar wat nou zo bijzonder is, die vissers vangen vooral heel veel paling bij volle maan. Echt veel meer, wel 10 keer zo veel. Waarom is dat niet gewoon bij ons van ouder op kind doorgegeven. Als je wil oversteken kijk je eerst links en dan rechts. En o ja als het volle maan is dan zijn de vissen op pad, je moet je aardappelen poten en van alles zaaien. En misschien zijn er wel meer dingen te bedenken die beter werken bij volle maan. 

De boeren van Sikkim (een sinds 2016 volledig biologische deelstaat van India) weten dat de perfecte tijd om groenten te zaaien samen valt met de trek in het voorjaar van de zwarthalskraanvogel naar Tibet. En dat de bloei van bepaalde bloemen de periode markeert waarin de forel terugkeert en stroom opwaarts eieren gaat leggen. Voor mij voorbeelden van inheemse wijsheid. Inheemse wijsheid zit in alle levende wezens, denk ik. Ik zou graag meer van zulke voorbeelden te weten komen over de omgeving waar ik woon.


Ik wil ernaar op zoek en ervoor open staan als ik het tegenkom. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten