woensdag 16 september 2020

Slimme muis

 Ik weet geen oplossing voor muizen in huis zonder middelen te gebruiken die ik niet wil gebruiken. Ik ben zeer vriendelijk en uitnodigend voor de buurtkatten. Ik wil zelf geen kat, vanwege ernstige allergie in de naaste familie. Ik was vast van plan die lieve leuke muisjes niet te vergiftigen en al helemaal geen vallen te zetten. Daar ben ik van terug gekomen toen we een keer van vakantie terugkwamen en de familie muis het huis had overgenomen. Ze lagen zelfs in ons bed. In eerste instantie dacht ik nog de muizen te vangen in een muis vriendelijk valletje. Je legt een stukje kaas in het hokje en als de muis het stukje kaas gaat eten gaat het hokje dicht. Op de verpakking staat dat je vaak moet kijken want de muis ondervindt veel stress van opgesloten zitten. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Ik ga regelmatig kijken. Net voor ik naar bed wil gaan, uur of twaalf, zit de muis in het hokje. Hoewel de aanwijzing is dat de muis minimaal 500 m van huis uit het hokje gelaten moet worden, laat ik de muis achter het huis vrij. Midden in de nacht nog een wandeling maken met muis daar heb ik geen zin meer in. De muis is echter waarschijnlijk eerder binnen dan ik. Ik merk al snel dat de muis niet weg is. Ik leg weer een stukje kaas in het hokje en zet het valletje weer klaar. Tot mijn grote verbazing was de volgende ochtend de kaas weg, maar er zat geen muis in het hokje. De muis is zo slim dat hij/zij doorheeft dat hij/zij over het hendeltje heen moet stappen om lekker de kaas op te peuzelen zonder gevangen te worden. Dt doet mij denken aan een TV programma met Doris. Behalve dat ik nog wel weet dat ik het hilarisch vondt weet ik het verhaal niet precies meer. Doris speelt een uitvinder van een nieuw soort muizenval. Het is een plankje met een mesje dwars op het plankje gemonteerd. Achter het mesje moet een stukje kaas gelegd worden. De muis gaat achter het mesje kijken en zou daarbij zijn keeltje doorsnijden. Men kan zelfs besparen op de kaas omdat de muis toch gaat kijken of er kaas ligt en ook daarbij om het leven komt. 

Gelukkig heb ik dit moment geen muizen in huis. En ik ga ook geen noten meer drogen in huis. Dan hoop ik dat ze buiten blijven. 

                                            Het dier vriendelijke muizenvalletje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten