dinsdag 6 oktober 2020

Beter

De afgelopen maand heb ik twee kruidencursussen gegeven bij mij thuis. Er zijn weinig activiteiten waar ik me meer op verheug dan een kruidencursus voor een nieuwe groep. In verband met de afstand waren het kleine groepjes van 4 personen. Mijn kruidencursus bestaat uit drie bijeenkomsten en de nadruk ligt op gezondheid en wat kruiden/wilde planten kunnen betekenen voor onze gezondheid. Dat is soms verassend voor de cursisten. Maar als ik vertel over de bijzondere inhoudsstoffen die planten maken. en dat deze zogenaamde secundaire inhoudsstoffen kunnen helpen onze weerstand en conditie te verbeteren zie ik vaak dat de ogen gaan glimmen. Veel mensen ervaren wat ik had tijdens de herboristenopleiding: "Hoe kan het dat ik dat niet wist!" 

Er zijn meer heel belangrijke zaken die wij niet weten. Bij een radioprogramma van Umberto komt iemand vertellen wat zij de beste podcast vindt van de laatste tijd. Dat is een podcast over borstkanker. Alarmerend hoeveel en vooral ook jonge vrouwen in Nederland borstkanker krijgen. De podcast gaat over de borstkanker van de vrouw van een programmamaker en alles wat zij samen en ook hun kinderen meemaken. In het fragment wat op de radio wordt gespeeld komt een oncologe aan het woord, gespecialeerd in borstkanker. Ze vertelt dat leefstijl/voeding een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van borstkanker. In Japan komt borstkanker nauwelijks voor. Emigreren vrouwen naar Amerika, krijgen ze net zo vaak borstkanker als Amerikaanse vrouwen. Ook is bekend dat de pil ongunstig werkt, laat kinderen krijgen geeft meer kans op borstkanker. En lang borstvoeding geven beschermt tegen het krijgen van borstkanker. Umberto is zwaar verontwaardigd, waarom weten wij dit niet?

Ik wist het wel. De informatie is er wel, alleen je moet wel zelf op zoek. Om zelf op zoek te gaan moet je wel eerst vragen stellen bij de gangbare ziekenzorg en de dokter niet op zijn of haar blauwe ogen geloven.

Wat borstkanker betreft gingen mijn ogen open toen ik 10 jaar geleden al, in Frankrijk een folder las van de Franse borstkankervereniging. Tot mijn grote verbazing werden vrouwen naast de gangbare behandelingen aangemoedigd om veel groenten en fruit te eten, veel te bewegen, te mediteren tegen stress, aromatherapie, kruiden gebruiken, klankschalen enz. Dat vond ik zo bijzonder dat ik direct de website van de Nederlandse borstkankervereniging opzocht omdat ik benieuwd was hoe dat in Nederland was. Alleen informatie over de mogelijke behandelmethodes, niets over leefstijl, stress enzovoort en nu nog steeds niet. Terwijl de oncologe het wel weet. 

Tijdens de kruidencursussen maken we o.a. theemengsels. zalfjes, kruidenbitter, oxymel, echinaforce, kruidenstempels en ik vertel keer op keer dat gezondheid niet iets statisch is. Gezondheid is niet alleen de afwezigheid van ziekte. Het kan beter. En door het gebruik van de juiste voeding aangevuld met kruiden/wilde planten en beweging wordt het ook beter. "Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden". 




2 opmerkingen:

  1. Ik hoopte echt, omdat aan het begin van de corona epidemie, ook gezegd werd: gezond eten, dat het meer zou gaan leven. Helaas denk ik dat ze/we hier nog niet zo ver zijn. Voeding is ook maar een miniscuul onderdeel van een medische opleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal eens Wendy. Echt een gemiste kans omdat ik denk dat mensen er nu wel voor open staan.

    BeantwoordenVerwijderen