woensdag 9 september 2020

Tunnelvisie

 Als ik een kruidencursus geef, vraag ik tijdens de eerste bijeenkomst welke onderwerpen de cursisten graag willen bespreken. Etherische oliën worden altijd genoemd. Etherische olie speelt ook een belangrijke rol in de kruidengeneeskunde. Ik gebruik etherische olie in een verstuiver om een ruimte lekker te laten ruiken, maar je kunt ook met geur een stemming beïnvloeden. Ook vertel ik mijn cursisten over mijn carpaal tunnel syndroom, dat ik niet geplaagd door enige voorkennis, genezen heb met etherische olie kamille. Carpaal tunnel syndroom onstaat door de beknelling van de middenhandzeneuw. deze zenuw loopt ter hoogte van de pols door een smalle tunnel naar de hand. Als het bindweefsel in deze tunnel gaat opzwellen kan de zenuw bekneld raken met pijn, tintelingen en slapend gevoel als gevolg. De oorzaak is in de meeste gevallen niet bekend. Zo'n jaar of tien geleden had ik zo'n pijn door carpaal tunnel syndroom dat ik heel slecht sliep en vaak wakker werd met een dode hand en enorme pijn. Een operatie was wat mij betreft uitgesloten. De effecten van een operatie zijn op zijn zachts gezegd twijfelachtig. Je kunt blijvend een stijve hand en stijve vingers overhouden en de kans dat je na enige tijd opnieuw geopereerd moet worden, omdat de klachten terug komen is zeer groot. Ik heb bij toeval de bijzondere werking van etherische olie kamille ontdekt. Ik zit op de bank, ik heb weer ontzettende pijn. Het flesje e.o. kamille staat op tafel, ik pak het flesje doe een druppel om mijn pols en begin te smeren. De pijn verdwijnt en blijft de hele avond en nacht weg! Ik besluit een week twee keer per dag te smeren met een druppel e.o.kamille. Het carpaaltunnel syndroom blijft jaren weg. Pas het laatste jaar moet ik de behandeling af en toe weer een keer herhalen. Ik had altijd maar 1 proefkonijn om mijn stelling te bewijzen. Maar daar komt nu verandering in. In het tijdschrift fytotherapie lees ik over een onderzoek naar carpaal tunnel syndroom. Maar liefst 86 mensen met CTS worden in twee groepen verdeeld. De ene groep wordt behandeld met e.o. kamille, de andere groep met sesamolie. Na vier weken worden de mensen opnieuw onderzocht en uitgebreid getest.  De mensen behandeld met e.o. kamille toonden een aanzienlijk verbetering in functionaliteit, minder symptomen en meer kracht in de hand dan de groep met sesamolie. Dat de kamille olie werkt bij CTS durven de onderzoekers wel te stellen, maar waarom dat moet nog onderzocht worden.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten