dinsdag 16 april 2019

hard werken

Gisteren was er een salutogenesedag met Birgit Spoorenberg in Herveld. Dat is voor mij vlakbij. Ik heb deze dag met Birgit al een keer eerder bijgewoond in Deventer.
Ik was vooral nieuwsgierig naar de deelnemers. Ik doe al 10/15 jaar aan salutogenese en dat heeft me veel goeds gebracht. Maar ik heb het idee dat ik de enige ben die zoveel mogelijk fietst in weer en wind, koud douchen, wandelen, hardlopen, groenten, groenten, groenten eet, geen suiker meer en minder granen, beetje honger leiden en afzien.  Na deze dag weet ik het zeker, ik ben de enige. Het was de bedoeling iets te eten mee te nemen voor meer mensen. Er stonden ook wel gezonde gerechten bij maar ook johma salades en koekjes.
Birgit had net verteld over hoe goed het is voor je immuunsysteem om jezelf regelmatig bloot te stellen aan kou of veel mensen begonnen te klagen over kou. De kachel moest aan en er werden dekens aangerukt.
Birgit had net verteld over hoeveel fitter je wordt van minder maaltijden per dag en zeker geen tussendoortjes of het was theepauze en iedereen viel aan op de overigens heerlijke pompoenbrownie.
Vooral het belang van beweging werd benadrukt. we zouden evolutinair gezien 12 uur per dag in beweging moeten zijn. Bijna iedereen stapt in het autootje, ondertussen wel tegen mij roepen dat ik wel erg sportief ben.
Ik ben gedessillusioneerd. Ik was blij met zo'n goede opkomst. Maar ik denk dat alleen mensen die er al mee bezig zijn, nog gemotiveerder zijn geworden.
Een groot misverstand is ook dat ons lichaam aangeeft wat we nodig hebben. Ons lichaam is evolutionair gezien ingesteld op zoveel eten als je kunt, want je weet niet of er morgen eten is. Zo lui mogelijk zijn, want je moest vaak al 12 uur lopen voor je iets te eten had. Wij zijn evolutionair gezien nog steeds jager verzamelaars. Maar we omringen ons met steeds meer comfort en dat gaat mis.
Het is een grote stap om zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor je (on)gezondheid. De deelnemers leefden duidelijk op toen Birgit vertelde over de gevolgen van stress bij de moeder voor de baby. En dat die gevolgen lang kunnen doorwerken. Je wil nou eenmaal graag dat het ergens aan ligt dat je niet gezond bent. Het kan toch niet zo simpel zijn dat je alleen je leefstijl hoeft te veranderen om gezond te worden.  Inmiddels denken (moderne) wetenschappers dat maar liefst 95% van de ziekten leefstijl gerelateerd zijn. Dat betekent dat je zelf aan zet bent en dat is hard werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten