vrijdag 19 april 2019

slimmer?

"Als ik examens heb eet ik vooral veel groenten en fruit en geen suiker." lees ik in de krant in een intervieuw met een scholiere. Sinds ik anders ben gaan eten en meer bewegen heb ik een heel helder hoofd. Mijn geheugen is verbeterd, ik ben creatiever en kan me beter concentreren. Ook Birgit Spoorenberg van de salutogenese dag geeft aan een veel helderder hoofd te hebben. De wetenschap ondersteunt onze bevindingen, de gevolgen van groenten en fruit eten zijn niet alleen voor je lichaam belangrijk zijn maar zeker ook voor je hersenen. 
Hersenen bevatten miljarden zeuwcellen (neuronen),  deze cellen communiceren met elkaar via neurotransmitters. Dankzij de neurotransmitters kan een elektrische impuls worden doorgegeven aan de volgende zenuwcel. Een neurotransmitter is bijvoorbeeld acetylcholine, de drager van gedachten en geheugen. Acetylcholine helpt om helder te denken, te onthouden en zorgt voor aandacht en concentratie.
Ik ben bezig om een breintuin aan te leggen. Er komen een aantal bedden met planten voor slaap, ontspanning, concentratie en geheugen en planten waar je goede zin van krijgt. (dat krijg ik van bijna alle planten) 
Bepaalde planten kunnen ervoor zorgen dat actetylcholine beter wordt aangemaakt en minder afgebroken door enzymen.  Dit zijn o.a. heilig basilicum, berk, koriander, komijn, engelwortel, salie, rozemarijn en pepermunt.
Ook zijn onze hersenen erg gevoelig voor vrije radicalen. De vrije radicalen kunnen "weggevangen"worden door antioxidanten. Door veel groenten en fruit te eten, zijn de gehaltes aan carotenoïden in je bloed hoger en dat zorgt ervoor dat je helderder kunt denken. Carotenoiden zijn zeer sterke antioxidanten en vertragen verouderingsprocessen in je lichaam en de hersenen. Ze beschermen de hersencellen tegen schade door vrije radicalen.
Heel verstandig dus om worteltjes mee te nemen naar examen in plaats van drop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten