dinsdag 30 april 2019

hormese

Na 8 km hardlopen heb ik er wel genoeg van. Ik raak sneller verveeld dan dat ik moe ben.  Nou schrijf ik dit niet om op te scheppen. Ik ben elke keer weer verbaasd dat het zo makkelijk gaat. Ik ben na het lopen ook niet moe. De rest van de dag werk ik in de tuin.
Ik blijf op zoek naar het geheim Wat is het, wat mij zo fit maakt. Het zijn niet mijn genen. Ik ben veel fitter en loop makkelijker dan 20 jaar geleden. Nee, het moet iets te maken hebben met wat ik doe.
Door de term hormese kom ik iets dichter bij het antwoord. Ik maak mijn lichaam sterker door hormese. Hormese is het fenomeen dat een stof in hoge dosis schadelijk is voor een organisme en bij lage dosis positeive effecten kan hebben. Dan moet je denken aan vasten, lichaamsbeweging, kou, dorst. 
Maar welke rol speelt voeding? Ik dacht altijd dat ik door mijn eetpatroon veel anti-oxidanten binnen krijg. Anti-oxidanten die vrije radicalen wegvangen in mijn lichaam en dat levert een schoon en fit lichaam. Dat is ook zo, maar er is nog een extra effect. Volgens Mark Mattson, hoofd van het laboratorium voor neurowetenschappen en het natinaal instituut veroudering, hebben stoffen in groenten, fruit en kruiden een hormetische werking. Ze neutraliseren de vrije radicalen niet rechtstreeks. Ze stimuleren de lichaamseigen anti-oxidanten om actief te worden.  Bijvoorbeeld flavonoïden stimuleren de productie van urinezuur, een lichaamseigen anti-oxidant. Bovendien kunnen groenten, fruit en kruiden de gezondheid verbeteren doordat ze afweerstoffen bevatten die door de plant geproduceerd worden om zich te beschermen tegen vraat. Zulke fytochemische stoffen activeren hormetische mechanismen in o.a. hersencellen die de hersen fuctie verbeteren en ook de afweer van neuronen tegen beschadiging van de hersencellen. Dit is alles wat ik op dit moment kan vinden. Weer een stukje van de puzzel,
 

2 opmerkingen:

  1. Wel een belangrijk stukje dus :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker, een heel andere invalshoek. Binnenkort een uitgebreidere blog over dit onderwerp.

    BeantwoordenVerwijderen