zondag 21 april 2019

Geluk?

Slanke of dik  heeft niets te maken met geluk hebben met je genen. We hebben allemaal de genen van jager-verzamelaars en omringen ons met comfort. Daar gaat het mis. We zijn gemaakt om af te zien, kou te lijden, honger te doorstaan en de hele dag te zoeken naar voedsel. Dat is allemaal erg goed voor ons. We worden voortdurend gefopt door onze genen. Veel mensen denken dat je lichaam wel aangeeft wat goed voor je is. Dat geloof ik niet. Als ik elke keer wat zou eten als ik honger heb, dan was ik ook 20 kilo zwaarder. Ik blijf slank door veel te bewegen en vooral weinig te eten, vooral groenten en fruit en nooit iets tussendoor te eten, geen suiker en matig met koolhydraten.. 
Je krijgt nooit waardering voor iets wat voorkomen is. Als ik te zwaar zou zijn en 30 kilo af zou vallen, is iedereen vol bewondering. Ik ben niet te zwaar en nu zegt iedereen, jij hebt geluk met je genen. Ook bij artsen een groot misverstand. Ze blijven zoeken naar de reden waarom mensen massaal te dik worden in onze huidige samenleving. De reden is de mismatch van genen en omgeving. Te zware mensen zouden meer geholpen zijn met duidelijkheid. Er is geen wondermiddel. Het is afzien en keihard werken en voortdurend verleidingen weerstaan. 
Dit weekend in het NRC een artikel van twee internisten die een boek geschreven hebben over obesitas. In dat artikel zegt een van de artsen dat slanke mensen niet kunnen oordelen over dikke mensen omdat ze niet weten waar ze het over hebben. Oordelen over andere mensen is sowieso een nare gewoonte. Maar eigenlijk hebben die artsen ook een stevig oordeel. Namelijk dat slanke mensen er niets voor hoeven te doen om slank te blijven, Die zullen er wel zijn, maar de meeste slanke mensen die ik ken moeten er veel voor laten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten