maandag 26 september 2016

wu wei

Enige tijd geleden vroeg mijn zoon of ik zijn hockeyclub wilde sponsoren. Ik mocht zelf een leuke, gekke of mooie zin bedenken en die kwam dan achterop de hockeyshirts te staan. Voor die zin moest ik betalen.
Leuk. Ik ga nadenken. Naar aanleiding van wat ik gelezen had over wu wei kom ik op de zin: "Nietsdoen is vaak de beste optie".
Een taoïstische gedachte, meegaan met de dingen zoals het leven bedoeld is te gaan. Meegaan met de flow, waarbij je voelt dat wat ontstaat goed is. Laat je oordeel los. Meestal ontstaan er dan zelfs mooiere dingen dan je zelf had kunnen bedenken.
Volgens hersenonderzoeker Dick Swaab is het sowieso een illusie dat we ook maar iets te zeggen hebben over ons leven. onze hersenen hebben al beslist voor we iets gedaan hebben. We bedenken er later een goede reden voor, aldus Dick Swaab.
Ook onze tuinen zijn gebaat bij wat meer wu wei.  Een staat van dingen doen, door niets te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten