dinsdag 25 oktober 2016

foto

Mijn dochter is op reis door Canada en het noorden van de VS. Samen met haar vriend bezoeken ze de meest prachtige, indrukwekkende natuur die je, je niet kunt voorstellen.
Toch ben ik minder geraakt door de prachtige foto's dan ik zou verwachten. De eerste reden is dat ze al te lang weg is. Het gemis overheerst.
De tweede reden is dat ik er geen lichamelijk geheugen bij heb.
In goddelijk wild, een boek over een reis door Canada, lees ik over het lichamelijk geheugen.
Foto's weerspiegelen niet de volle ervaring. Het echte geheugen van een ervaring is het gevoel dat je erbij had in je lichaam.
We proberen onze ervaring te bezitten door een foto te nemen, maar als je echt door iets geraakt bent, heeft het lichaam dit al voor ons gedaan.
Ik vind het een interessante gedachte. Probeer als je iets moois ziet eerst ten volle te genieten van het moment en het in je op te nemen. Dan kun je alsnog een foto nemen om eventueel te delen op instagram.
De foto is een voor mij een voorbeeld van lichamelijk geheugen. De schalen tikken, door een stroming in het water, zachtjes tegen elkaar. Een betoverend effect, wat ik nog voel als ik de foto zie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten