zondag 25 september 2016

Twee weken geleden was ik een weekend op camping de Roos in Ommen. Leuk nog een weekend kamperen. Het was fotoclub weekend van mijn partner. Ik wist niet precies wat de eetafspraken waren maar had een kistje met eigen groenten en fruit meegenomen. Voor de eerste avond had iedereen wat hapjes meegenomen. Zaterdagochtend werd besproken wat we s'avonds gingen eten. Heel veel vlees op de barbecue en aardappelsalade van Johma was het menu. Wij besluiten zelf te koken en met ons bordje biologische groenten erbij te komen zitten. Deze mensen denken dat ze best gezond eten.
Wat me opviel is dat deze mensen allemaal medicijnen gebruiken en snel moe zijn, niet erg veerkrachtig. We hebben 18 kilometer gefietst, allemaal (behalve wij) op de elektrische fiets. Na 18 kilometertjes fietsen is men moe en uitgeput. Voor mij is 30 - 40 kilometer fietsen bijna dagelijkse kost. ook ben ik na het fietsen niet moe. Vorige week zaterdag in het NRC een gesprek met Green delicious, twee diëtistes die niet de voedingsadviezen van het voorlichtingsburo voor de voeding verkondigen. Ze benadrukken het belang van een plantaardige voeding. Minimaal 400 g groeten en 4 stuks fruit per dag. Ze raden het gebruik van vlees, vis, zuivel en ei af.
Er barst een discussie los in de voedingswereld.
Men vind de adviezen onverantwoord.  Er zijn zelfs diëtisten die een aanklacht hebben ingediend tegen Green delicious.
Ik ben verbaasd over de commotie die is ontstaan. Het zou goed zijn als de diëtistenwereld eens wat vaker in actie kwam. En ook de adviezen van het Voorlichtingsburo voor de voeding zouden niet klakkeloos overgenomen moeten worden. Het voorlichtingsburo voor de voeding heeft 40 jaar lang een koolhydraatrijk(lees suikerrijk) en vetarm dieet aangeprezen. Dat lijken adviezen te zijn gebaseerd op een succesvolle lobby van suikerproducenten. Achteraf gezien blijken deze adviezen niet erg positief te zijn voor onze gezondheid.
Ook al is er vast wel iets aan te merken op de adviezen van Green delicious, ben ik er van overtuigd dat iedereen enorm zou opknappen van 400 g groenten en 4 stuks fruit eten per dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten