donderdag 6 augustus 2015

opvoeden

Bericht van mijn dochter.
"Dat heb ik van jullie geleerd". Ze stuurt een foto van een column van Griet op de Beeck mee.
 De titel is: "Niet wie anderen willen dat we zijn".
Ik ben groot fan van Griet vanwege haar briljante uitspraken over relaties. "In een goede relatie help je elkaar de beste versie van jezelf te worden". 
In de column overpeinst de Vlaamse schrijfster een zomer lang zaken die ze liever eerder had geweten.
Ze beschrijft dat ze vroeger veel mensen was in haar eentje om maar iedereen te vriend en/of tevreden te houden. De rest van het artikel is niet leesbaar.
Haar hele leven al, leer ik veel van mijn dochter. Mijn dochter hield mij scherp.
Van af toen ze heel klein was, moest ik mijn opvoedingsregels verantwoorden. Bij nader inzien waren deze regels vaak niet uit te leggen en dus overbodig.
Blij word ik van zo`n bericht. Fijn dat mijn dochter onze opvoeding zo ervaart, dat ze er in ieder geval geen last van heeft.
Ik heb echter niet het idee dat ik zo veel heb gedaan aan haar opvoeding. Misschien is dat ook wel de beste manier.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten