donderdag 20 november 2014

wetenschap

In een vruchtbare aarde uit 1999 lees ik een artikel over de verwetenschappelijking van de samenleving. Vijftien jaar geleden geschreven, maar niet gedateerd wat mij betreft.
Ervaring was ooit de kurk waar de samenleving op dreef.
Toen de Duitse astronoom/wiskundige Johannes Kepler, begin 17 de eeuw de mest gunstige maten voor een vat wijn berekende, bleken die afmetingen allang te worden toegepast. Er zijn vast meer van zulke voorbeelden.
Zowel in de landbouw, architectuur als in de geneeskunde is er een eenrichtingsverkeer ontstaan.  Alleen wat wetenschappelijk bewezen is, is waar. Of dit 15 jaar later meer tweerichtings verkeer is geworden kan ik niet beoordelen voor de landbouw en de architectuur. Voor de geneeskunde geldt alleen wat wetenschappelijk bewezen is, de rest is kwakzalverij.
Voor een workshop over voeding, met name gebruik van suikers en koolhydraten, zoek ik informatie en bestudeer diverse bronnen. Je wil tenslotte geen onzin verhalen verkopen.
Het uitgangspunt voor de workshop en wat ik ga vertellen is in eerste instantie gebaseerd op mijn ervaringen. Ik ben ontzettend fit en gezond geworden door anders te gaan eten. Ik heb ook sterk de indruk dat mijn brein steeds beter gaat werken. Mijn huid en geheugen zijn verbeterd, ik ben mentaal sterker geworden en zie het leven veel tinten lichter en meer gekleurd, dan toen ik nog "normaal" at. Is dit allemaal wetenschappelijk te bewijzen? Heel moeilijk denk ik. Michael Pollan, schrijver, journalist, activist met een hele lijst boeken over echt eten op zijn naam, vindt het onzin dat je niets zou mogen beweren over voeding, tenzij het wetenschappelijk bewezen is.
Een Zweedse internist van Griekse afkomst is in Zweden 15 jaar geleden gewoon begonnen met het ontwikkelen van een methode om diabetes type II te genezen. Terwijl  iedereen toen dacht dat, dat niet mogelijk was. Geïnspireerd op het mediterane dieet ontwikkelde hij een koolhydraatarm dieet, met goede vetten en elke dag 1 uur bewegen. Zijn methode is een groot succes, veel patiënten komen helemaal van hun medicijnen af, en ook in andere landen wordt de methode toegepast. In Nederland is inmiddels ook een succesvolle proef gedaan.
Wat ik morgen tijdens de workshop ga vertellen en wat we samen gaan koken wordt niet uitgedragen door het voedingscentrum. Dat zou de onafhankelijke bron zijn waar we de informatie voor voeding vandaan moeten halen. De informatie van het voedingscentrum is achterhaald.
Brood en aardappelen, pasta en rijst worden door het voedingscentrum nog als basis gezien voor onze voeding. Ik ben ervan overtuigd dat, dat niet gezond is. Een kleine hoeveelheid koolhydraten in de vorm van granen met minder of geen gluten past nog wel in een goede voeding. Maar het grootste gedeelte van onze koolhydraten zou uit biologische groenten (400 g en fruit 400 g ) moeten komen.
En het belangrijkste:  stop met suiker en (zoete)tussendoortjes.
Wat gaan we morgen doen tijdens de workshop. Na een uitleg over wat koolhydraten zijn, snelle en langzame, wat ze doen in je lichaam en hoe het fout kan gaan bij een teveel aan snelle koolhydraten, gaan we koken.
We maken een pompoensoep met een pesto van wilde kruiden, broccoli/quinoasalade en boekweit-speltpannenkoekjes met shiitakes en oesterzwammen.
Ik verheug me erop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten