zondag 2 juni 2013

recessie

De initiatiefgroep hof van Mariënhage vond mijn ontwerptekening heel mooi. Sterker nog , ze waren zwaar onder de indruk. Heel fijn, maar het belangrijkste is dat de gemeente over stag gaat. We zijn met 8 heel enthousiaste mensen, het zou leuk zijn als we de tuin ook echt kunnen gaan aanleggen. Ik denk dat de jongste 25 jaar en de oudste waarschijnlijk bijna 60. De twee jongste worden in hun keuzes duidelijk beïnvloed door de recessie. Ze kunnen geen baan vinden naar hun zin, dus gaan ze op zoek naar iets anders. Een van de twee jongsten denkt erover iets met horeca te gaan doen in een van de beschikbare gebouwen. Ik zie overeenkomsten met de vorige recessie toe ik van school kwam en ook geen werk kon vinden. Dit was rond de jaren 80 in de vorige eeuw. Ja, ik ben van de zogenaamde verloren generatie. Ik ben een biologisch, ecologisch restaurant begonnen met 4 andere vrouwen. Het restaurant was een groot succes, dat bestond nog niet. Ons uitgangspunt was, we willen een restaurant waar we zelf graag zouden willen eten. Dat wilden meer mensen blijkbaar. Dit heeft mij versterkt in het idee dat je altijd van jezelf uit moet gaan. Hoewel het restaurant in eerste instantie heel goed draaide, waren toen de meeste mensen helemaal niet geïnteresseerd in onze uitgangspunten, biologische groenten, scharrelvlees, buurtwinkeltjes. Ze vonden het eten gewoon lekker en goedkoop. Je zou kunnen zeggen dat biologisch eten vooral belangrijk was voor een kleine groep gestudeerde mensen. Toen ik in Brabant ging wonen werd het heel lastig om nog biologisch te eten, het was gewoon niet verkrijgbaar. Wat er nu gebeurt op biologisch eten enz. is veel breder dan in de jaren 80. De groep is groter en het zijn niet alleen jongeren, het wordt breder gedragen en zal niet zo snel meer weg zakken. Ik ben ervan overtuigd dat deze beweging groter zal worden. Ik zie nog een overeenkomst met de jaren 80; jonge mensen worden creatief in tijden van recessie. Ik weet niet of het een nadeel is, maar als je na je opleiding een andere weg inslaat kom je niet makkelijk meer terug op wat in eerste instantie je hoofdpad was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten