donderdag 23 mei 2013

groene stadsoase

De gemeente Eindhoven zoekt mensen die mee willen denken over de invulling van de gebouwen en het terrein rondom Mariënhage. Dit zijn o.a. twee kerken, een klooster en een terrein van 5000 vierkante meter. Een van de Velt-leden zette een oproepje op internet om met een aantal mensen een plan in te dienen. Leuk plan en tijdens een bijeenkomst hebben we met een aantal mensen een aantal ideeën naar voren gebracht. Omdat ik tijdens de hoveniersopleiding ook een jaar tuinontwerpen heb gedaan en ik dat heel leuk vind, mag ik een schets maken. Ik begin met plaatjes zoeken die passen bij de beelden die ik in mijn hoofd heb. Enkele weken geleden was ik in Amsterdam om samen met mijn dochter een opname van DWDD mee te maken. Ik stapte uit de trein, het was prachtig weer (toen nog) en ik liep door de haarlemmerstraat naar het Westergasfabriek terrein. Hoewel ik geniet van de drukte, ben ik na een half uur doodmoe in mijn hoofd. Het Westergasfabriek terrein is een verademing. Het gras lag vol met mensen, eten, barbecueën, spelende kinderen, je kunt er zwemmen en de sfeer is een beetje hippie achtig. Er is een leuk terras waar ik ga zitten. Je mag iets te drinken bestellen, het hoeft niet. Die sfeer wil ik oproepen. Voor ieder wat wils. De omgeving moet uitnodigen om langer te blijven. Die 5000 vierkante meter moet een stadsoase worden. Omdat de grond achter een klooster ligt en er een prachtige, nu nog helemaal stenen, binnenplaats is, denk ik meteen aan een kruidentuin met een soort kruisgang. Om de kruidentuin heen een overdekte gang met doornloze bramen en ander eetbaar goeds. De tuin gaat helemaal aangeplant worden met bomen, struiken en planten die eetbaar en/of geneeskrachtig zijn of op een andere manier onmisbaar voor mens en of dier. Hoewel ik het niet zo wil noemen kan het wel een educatieve tuin worden. Dit is niet mijn opzet. Het belangrijkste is dat mensen ontspannen en genieten en dat het een prettige plek wordt om te verblijven voor iedereen. Een idee uit Parijs, losse stoelen die overal neergezet mogen worden. Overal mag je op het gras gaan liggen. Er komt een groententuin en een heel groot terras met lange tafels en zitbanken. Verder kun je gaan denken aan groenten en kruiden verkoop. Scholen die gaan meewerken enz. De tekening is klaar, nu de gemeente nog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten