maandag 24 juni 2013

zekerheid?

Zondag 23 juni kruidenmarkt op de herboristenopleiding `de sprenk`in de Mortel. Een oud-herboriste van `de sprenk`staat in een kraam en verkoopt zaadjes uit haar eigen kruiden/wilde planten tuin. Ik zoek tussen de zaadjes. Ben op zoek naar zaad van de hokjespeul. Dat heeft ze niet. Het gesprek komt op onze opleidingen. Ik heb de herboristenopleiding gedaan in Maastricht. We hebben het over het verschil in opleiding. In Maastricht worden kruiden wetenschappelijk benaderd. De kruiden worden besproken vanuit de wetenschappelijk onderzochte inhoudsstoffen. Mijn gesprekspartner is meer geïnteresseerd in de signatuurleer. Het uiterlijk van het kruid geeft aan waar het goed voor is. Ik zeg dat ik de wetenschappelijke kant interessanter vindt. Zegt ze: Ach ja dat geeft jou houvast. Ik ben even sprakeloos en beeindig het gesprek met dat ieder haar eigen weg moet gaan. Ik denk na over haar opmerking. Zoek ik houvast in de wetenschappelijke benadering? Nee, ik wil gewoon geen onzin vertellen. Ik wil de kruidengeneeskunde serieus nemen. Als ik een kruidenwandeling doe vertel ik ook oude volks `wijs`heden en heksenverhalen, maar de basis is datgene wat onderzocht is. Ik wil er graag aan meewerken dat een herborist een serieus beroep wordt en geen hocus-pocus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten