maandag 8 april 2013

verbijstering

Bij de supermarkt krijg ik een grote pot kant en klare pastasaus. Ik kijk om me heen. Wie verlost me van deze vieze rommel. Ik vraag een mevrouw. Nou heerlijk, ze wilde de saus wel dan hoeft ze vanavond geen groenten klaar te maken. Ik ben verbijsterd. Op de radio en item over onze veranderende voeding in de laatste 5 jaar. Martijn Katan (hoogleraar voedingsleer VU) wordt geïnterviewd in de supermarkt. Onze voeding is de laatste 50 jaar veranderd. We zijn minder zout gaan eten en betere vetten. Verder eten we te veel in verhouding tot ons bewegingspatroon. We zijn ook kant en klaar producten gaan eten. Meneer Katan pakt een potje pastasaus en leest wat erin zit. Een beetje aroma`s en wat E-nummers daar kunnen we prima tegen. Een prima product en net zo gezond als zelf gemaakte saus. Ook de complete kant en klaar maaltijden zijn prima. We hoeven ons in de keuken echt niet zo uit te sloven. Voor onze gezondheid maakt dit geen enkel verschil. Ik ben verbijsterd. Een kant en klaar product gebruiken als je geen tijd hebt of niet kunt koken, is ook niet zo erg. Maar zeg er als voedingsdeskundige wel bij dat je wel elke dag een flinke hoeveelheid verse groenten moet toevoegen. Er zijn namelijk veel mensen die denken dat pastasauzen een vervanging zijn voor groenten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten