dinsdag 2 april 2013

onderzoeken

Het leuke van je verdiepen in kruiden is voor mij dat ik nooit uitgeleerd ben. Ik loop altijd wel met een kruid in mijn hoofd waarvan ik de preciese werking wil weten. Zo ging het ook met de Spilanthus acmella, ook wel ABC-kruid genoemd of tandpijnplant. Als je een blaadje of bloem van deze plant proeft prikt het op je tong, net als koolzuur. Ik heb toen (2 jaar geleden) wel een tijdje gezocht welke stof dit veroorzaakt, maar kon niet veel vinden over de Spilanthus. Tijdens de farmacognosiecursus kwam ik de stof isobutylamides tegen. Dit is een vetachtige stof (behoort bij de alkamides) die in veel plantenfamilies voorkomt. Met name worden hier de Echinacea`s en de Spilanthes genoemd. De isobutylamides veroorzaken de prikkeling in je mond. Isobutylamides hebben een ontstekingwerende werking en moduleren het immuunsysteem. Echinacea angustifolia, E.purpurea en E.pallida maken tenminste 14 verschillende isobutylamides. Die samen door synergie nog beter werken. Het beste mengsel voor een Echinacea tinctuur zou dan ook een mengsel zijn van de wortel en bovengrondse delen van deze drie soorten. Echinacea pallida en E.simulata hebben in de wortels bovendien polyacetylene ketonen die in combinatie met isobutylamides een beter immuunstimulerend effect hebben. Spilanthes en Echinacea soorten hebben voornamelijk door de isobutylamides een postief effect op de reacties van het lichaam op virus aanvallen. Als een lichaam geïnfecteerd raakt gaan de cellen onder andere cytokines aanmaken. Dit zijn een soort boodschappers tussen de cellen en spelen een belangrijke rol bij de afweer van ziekten (ook kanker), doordat ze een reactie in gang zetten. Isobutylamides spelen een rol bij de productie van cytokines. Door de aanmaak van witte bloedlichaampjes te stimuleren werken isobutylamides ontstekingremmend. Onlangs is ontdekt dat sommige isobutylamides in Echinacea binden aan de cannaboïdreceptoren van verschillende leukocyten in het bloed. Dit effect kan al bij lage concentraties optreden en beïnvloedt ook weer de werking van cytokines. Isobutylamides zijn vetachtige stoffen en lossen niet op in water, wel in olie en ethanol 40-60%. Echinaforce van Vogel wordt gemaakt uit E.purpurea blad 95% en E.purpurea wortel 5% op 65% alcohol. Hoewel dit een prima middel is om je weerstand te verbeteren, zou volgens het bovenstaande een mengsel van diverse Echinacea`s nog beter kunnen werken. Ook van Spilanthes kan een weerstand verbeterende en ontstekingremmende tinctuur gemaakt worden van blad en bloem op een ethanol tussen 40-60%. Ik heb Spilanthes gezaaid en als alles goed gaat heb ik in het najaar voldoende materiaal om een tinctuur te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten