maandag 16 april 2012

kloosterleven

Kloosters hebben een belangrijke rol gespeeld in de opkomst van de kruidengeneeskunde. Omdat ik een paar dagen zou verblijven en meedoen met het kloosterleven waren mijn verwachtingen hoog gespannen. Zeker omdat ik naar Postel ging. Postel is de abdij van de Norbertijnen. De abdij van Postel staat bekend om zijn grote kruidentuin en laboratorium waar allerlei kruidenbereidingen plaats vinden. Voor mij is het dagelijks gebruik van kruiden sterk verbonden met de aandacht voor voeding. Als je niet gezond eet heeft het gebruik van kruiden voor je gezondheid geen zin. Ik dacht met het eten en drinken zit dat wel goed. Ik ben een week later nog steeds geschokt over het ontzettend vieze en vooral ongezonde eten. Ik ben echt geen zeurpiet maar als er al groenten waren was het een bakje sla zonder saus in een bakje gekwakt of zo gaar gekookt dat ik niet meer kon proeven wat het was. In tegenstelling tot wat je zou denken was er niet eens kruidenthee te krijgen maar alleen "gewone" theezakjes. Jammer, met wat meer aandacht en interesse kun je voor hetzelfde geld iets gezonders op tafel ztten. Zeker ook omdat er veel Santiago pelgrims komen eten en slapen. Die werden echter getrakteerd op een broodmaaltijd met slechts jam en smeerkaas. Maar ik was de enige die geschokt was over het eten. Misschien eten de meeste mensen wel zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten