zondag 22 april 2012

tuinjournaal?

Het gaat weinig over de tuin de laatste tijd. Ik ben een mooi weer tuinier. Wandelen in de regen vind ik heerlijk. Maar als ik in de tuin werk wil ik niet onderbroken worden door een bui. Ik ben voor de herboristen opleiding mijn eindwerk aan het schrijven, dus zit ik veel achter mijn labtop. Tussendoor zaai ik wel van alles. Het is te koud, dus het groeit niet goed. Ik heb heemst (Althea officinalis) gezaaid, vooral voor de geneeskrachtige wortel, hoewel blad en bloemen ook bruikbaar zijn. Het is een mooie tuinplant met zacht roze bloemen. De wortel wordt het beste in de herfst geoogst, bevat dan een hoog gehalte aan slijmstoffen. Een koud maceraat (10 gram gedroogde wortel op 150 ml water 8 uur weken en zeven)schijnt inwendig bijzonder werkzaam te zijn bij prikkelhoest, droge hoest en maag/darm onstekingen. De prachtige bloemen kun je in honing laten trekken 2 weken en dan zeven. De honing schijnt paars te worden en wordt werkzaam bij hoest.

1 opmerking:

  1. Heb het vorig jaar gemaakt, de honing van heemstbloemen en het werd inderdaad (een beetje)paars. De smaak viel wel wat tegen maar dat kan ook aan de honing hebben gelegen of aan mijn te hoge verwachting.
    Succes met je eindwerk!
    groet Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen