woensdag 28 september 2011

overgangskruiden

Ik gebruik al ongeveer 2 jaar duindoornpillen tegen opvliegers. Helpt op zich goed, ze zijn er nog wel maar ik heb er geen last meer van. Bovendien slaap ik weer goed, want s'nachts heb ik helemaal geen opvliegers meer. Prima dus. Ik vind het leuk om uit te zoeken welke kruiden je nog meer kunt gebruiken om overgangsverschijnselen te verzachten en uit te proberen. Aangeraden dosis per dag is een equivalent van 40 mg isoflvonen per dag. Isoflavonen behoren tot de fyto-oestrogenen, deze komen vooral voor in soja, bonen, erwten en pinda's. Er zijn ook een aantal kruiden met fyto-oestrogene werking. De belangrijkste zijn: rode klaver( Trifolium pratense), hartgespan(Leonurus cardiaca) en zilverkaarswortel(Cimicifuga racemosawortel). Na uitgebreid onderzoek heb ik besloten mezelf te behandelen met thee van hartgespan en rode klaver en zilverkaarswortel-tinctuur. Een halve liter water koken en thee zetten met 8 g rodeklaverbloem en 4 g hartgespan, dit 10 minuten laten staan. Zeven en over de dag verdeeld opdrinken. Hartgespan is behoorlijk bitter, dus eventueel mengen met Stevia. Van de Cimicifuga racemosawortel maak ik een tinctuur. Van de gedroogde wortel 50 g op 250 ml alcohol van 80%. Dit mengsel minimaal 10 dagen tot 3 weken laten staan. Regelmatig schudden. Van deze tinctuur 3 x 20 druppels of 2 x 40 druppels per dag. De hartgespan en rode klaver werken snel, maar de cimicifuga wortel moet maandenlang worden ingenomen voor een goed resultaat. Ik kom er op terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten