dinsdag 20 september 2011

egoistisch?

Ik ben hier alleen voor mezelf: zei ik op een vraag van een vrijwilliger in Ecolonie. Ze keek me geschokt aan, dus niet voor het goede doel vroeg ze.
Ik vind persoonlijke groei een heel goed doel. Het is heel bijzonder wat er met je gebeurt als je uit je comfortzone stapt en in je eentje op stap gaat. Alsof je jezelf opnieuw uitvindt. In je dagelijks leven neem je allerlei rollen aan om te overleven.Vooral als je al heel lang met iemand samenleeft ben je gewend aan bepaalde patronen.
In het boek Aleph van Paulo Coelho wordt dat mooi verwoord door zijn vrouw.
Zolang je in het gezelschap bent van iemand die jou kent heb je het misleidende gevoel dat alles bekend is. Als je samen reist blijf je proberen de dingen in te passen in het beeld dat je samen van de wereld hebt.
Toch vinden veel mensen je egoistisch als je blij bent met jezelf, tevreden en als je goed voor jezelf zorgt. Als ik niet voor mezelf zorg en mezelf koester, wie doet het dan. Wie kan weten wat ik nodig heb om me gelukkig te voelen, dat kan ik het beste zelf. Dat doe ik dus ook.
Het grappige is dat je een veel liever mens wordt. En dat je veel meer te geven hebt als je goed voor jezelf zorgt. En egoistisch of niet eerst aan jezelf denkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten