donderdag 14 juli 2011

Epetictus

Epetictus was een Turk. Hij werd rond 50 na Christus als zoon van een slavin geboren in Hiërapolis(bij Pamukkale. Hij werd slaaf in Rome van de secretaris van keizer Nero en keizer Domitianus. Rond zijn 40 ste vertrok hij(vrijgelaten?) naar Nicopolis(West-Griekenland)om daar de school voor stoicijnse filosofie te stichten.
Een deel van de leer van Epetictus is: "Het zijn niet de gebeurtenissen zelf die maken dat we ons naar voelen, maar de manier waarop we ernaar kijken. Als mens heb je louter controle over je reactie wat je overkomt. Al het ander heb je niet onder controle. Wat je overkomt kan dus niet goed of slecht zijn. Alleen je reactie erop kan goed of slecht zijn.
Een hele goede vind ik: Je moet willen wat er gebeurt en niet verlangen wat er niet is.
Dit alles volgens Epetictus. Natuurlijk kun je niet alles zo beredeneren. Maar voelt het wel goed als je kunt zeggen: het regent, heerlijk goed voor de tuin.Een file, lekker kan ik even om me heen kijken.


Ik hoor de afgelopen 2 dagen met grote verbazing mensen zeggen met zo'n tobberig gezicht: wat een weer hè.Dan zeg ik: ja gelukkig wel. Ik leer het nooit in een dorp wonen en me een beetje AANPASSEN.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten