donderdag 7 juli 2011

jardin

Il faut cultiver son jardin" is een uitspraak van Voltaire. Het schijnt in "Candide"te staan van Voltaire. (ligt op de vakantiestapel) Met de jardin wordt niet de tuin achter je huis bedoeld, maar je innerlijke tuin. Je moet je innerlijke tuin onderhouden. Hoewel ik daar al het grootste gedeelte van mijn leven mee bezig ben, heb ik de laatste jaren het idee dat het me gaat lukken. Ik heb lang twijfels gehad maar vooral het afgelopen jaar kreeg ik vertrouwen dat het toch een leuk tuintje zou worden.. Het werd een vrolijk kleurig, beetje wild en ongecontroleerd tuintje dat zich van de beste kant laat zien als ik er niet te streng voor ben. Mijn tuintje heeft veel vrijheid en liefde nodig en een niet te strakke hand.
Goed voor je innerlijk tuin zorgen is makkelijker als je ontdekt hebt wat je passie is. Als je bezig mag zijn met datgene wat je het liefste doet. Voor mij zijn dat planten/ kruiden. En de herboristenopleiding. Het is een fijn jaar geweest, veel nieuwe mensen leren kennen in de klas. Van alles meegemaakt met klasgenoten. Ik heb genoten van de klas, van de lessen en van het huiswerk.
Het schooljaar goed afgesloten en met een goed gevoel de vakantie begonnen. Tot ik een nare mail kreeg van een klasgenote. Nu blijkt hoe kwetsbaar mijn tuin is. Een storm en het is puin ruimen om mijn tuin weer op orde te krijgen. Ik hoop dat het me gaat lukken, met steun van veel klasgenoten. Ik hoop dat ik terug naar school kan en verder kan in die leuke klas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten