woensdag 22 mei 2019

vervolg hormese

Afgelopen zondag heb ik meegedaan aan de Marikeloop. Samen met een vriendin doe ik al 4 jaar mee, 7.5 km hardlopen. Elk jaar is mijn ranking bij de 60 plus, beter Twee jaar geleden was ik 11 de, vorig jaar was ik 7 de en ik geloof het nog niet, dit jaar ben ik eerste geworden. Voor de loop zei ik tegen mijn vriendin dat ik doorga tot ik 70 ben, dan kan ik misschien nog een keer eerste worden. Dat is dus nu op mijn 62 ste al gelukt.
In de vorige blog over hormese wordt de hormetische werking van sommige anti-oxidanten genoemd. Anti-oxidanten uit groenten. fruit en kruiden neutraliseren schadelijke vrije radicalen niet alleen rechtstreeks, maar ze stimuleren ook de lichaamseigen anti-oxidanten om extra actief te worden.
Dit zorgt ervoor dat de vrije radicalen geen of minder schade toe kunnen brengen aan het lichaam.
Er is nog een mechanisme ontdekt waardoor het eten van groenten,fruit en kruiden bijzonder goed voor ons is. De fyto-chemische stoffen (enigszins bittere stoffen die planten produceren om in leven te blijven) in groenten, fruit, kruiden maar ook koffie en thee, activeren hormetische processen in ons lichaam(ook in de hersenen) omdat ze enigszins giftig zijn. Deze licht toxische stoffen zorgen voor de productie van detoxificatie-eiwitten in de lever, zodat veel meer toxische stoffen afgebroken worden die anders DNA in onze cellen muteren. Deze licht toxische stoffen zijn o.a. sulforafaan uit broccoli, catechinen uit thee, capsaïcine in peper, allicine in knoflook. Niet alleen deze licht toxische stoffen worden door de detoxificatie-eiwtten afgebroken, maar ook de afvalstoffen die ons lichaam elke dag en de hele dag maakt. Door veel groenten, fruit, kruiden en met mate koffie en thee ontgift je dagelijks en de hele dag. Een week reinigen, vasten en darmspoelen is niet nodig om te ontgiften.
En zeker niet erg nuttig als je daarna weer in je slechte eetgewoontes vervalt.
Dat de werking van kruiden te verklaren is vanuit het hormese mechanisme klinkt voor mij logisch. Ik vond die hele anti-oxidanten theorie altijd al een beetje karig. En over de werking van de licht-toxische fyto-chemische stoffen in kruiden in het lichaam, kon ik nooit veel vinden. Wij zijn vanuit onze jager-verzamelaars genen gemaakt om af te zien, af en toe honger te lijden en om licht toxische stoffen te eten. Daar worden we gezonder van.
Ik hoop niet dat iedereen zo fanatiek op haar voeding gaat letten als ik, want dan komen er veel meer fitte vrouwen en ben ik vast niet meer de snelste 60 plusser bij de Marikeloop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten