donderdag 23 mei 2019

De Achtertuin

Ik heb een naam gevonden voor mijn tuin: "De Achtertuin". Het is mijn achtertuin, aan de voortuin doe ik niet veel en ik woon aan de achterstraat. Ik heb een tijdje geoefend met de naam, maar het blijft een goede naam. Nu de Marikeloop achter de rug is, heb ik even een paar dagen voor de tuin. Ik heb nog veel planten die een plekje in de tuin moeten krijgen. Hier en daar staan flinke pollen gras in de borders. Door de droogte zijn er veel planten verdwenen. Het lukt niet altijd te onthouden wat je allemaal water moet geven omdat het net gepoot is. De pollen gras haal ik weg en daarvoor in de plaats poot ik mijn zaaigoed.
Ik heb een aantal vaste favorieten die ik elk jaar zaai: Turkse drakekop (thee), witte melisse (thee), ijskruid (sla), ABCkruid (sla, pesto), Heilig basilicum (thee). Elk jaar probeer ik ook nieuwe planten: Astragalus membranaceus, versterkt het immuunsysteem, Achillea ageratum; gedroogd als theekruid tegen verkoudheid, Talinum paniculatum, zeer gezonde slaplant, Schinus mollis, roze peper met kruidig blad, Cosmos caudatus, koninklijke salade, zeer geneeskrachtig. Ik ga ervaren hoe de planten groeien en smaken en wat ik ervan kan maken.
Het moeilijke van deze bijzonder planten is, dat de slakken er gek op zijn. Hoe pittiger het blad, des te aantrekkelijker. Door de droogte zijn er tot nu toe weinig slakken, dat is weer een voordeel. Morgen nog een hele dag in de tuin. Ik verheug me erop, want het is prachtig en het wordt steeds mooier.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Paula,
    Ik lees altijd met veel interesse je blog. Wanneer ben je begonnen met je huidige gezonde leefstijl. Vanaf je 30e of is het iets wat je de laatste 10 jaar hebt opgepakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht altijd dat ik best gezond leefde. Zorgde altijd voor elke dag verse groenten en fruit enz. Maar pas de laatste 6 tot 8 jaar ben ik me er meer in gaan verdiepen en heb ontdekt dat het beter kon. ook mede doordat mijn partner problemen met zijn aderen kreeg en geen medicijn (meer) wilde gebruiken. Het gaat nu erg goed met hem en met zijn aderen en ik profiteer ook optimaal van onze nieuwe leefstijl met vooral 80% biologische groenten/kruiden.

    BeantwoordenVerwijderen