zaterdag 5 januari 2019

verwondering

Reizen houdt je brein lenig, creëert extra tijd en ruimt vooroordelen op. Dit zijn uitspraken van Ab Dijksterhuis, hoogleraar psychologie en scrhrijver van o.a. "Wie niet reist is gek". Volgens onderzoek maakt reizen gelukkig. Mensen die op reis geweest zijn, zijn gelukkiger bij terugkomst dan voor ze op reis gingen. Dat effect houdt maar enkele weken aan en daarna zijn ze weer "gewoon". Wat dan? Weer op reis beweert Ab Dijksterhuis. Niet met de fiets naar Terschelling, dat is te bekend. dan ervaar je geen verwondering volgens Ab. Nee, we zouden moeten afreizen naar Noord Korea, India, de VS.
Op de vraag van de intervieuwer of dat niet een te grote aanslag is op het milieu al dat vliegen over de hele wereld, zegt de wereldreiziger: dan moeten ze maar schonere vliegtuigen gaan maken. Want de mensen gaan echt niet minder reizen.
Ook al zou ik sommige delen van de wereld best wel willen zien, het idee de aarde onnodig te vervuilen is sterker. Mijn manier van werken aan mezelf is elk jaar een week alleen op pad, fietsen, kamperen, of een week stembevrijding. Dit jaar ga ik een schrijfweek doen op terschelling, daar koppel ik een fietsvakantie aan vast. "Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is". Er is elke dag wel iets om je over te verwonderen.
Maar eigenlijk dwing ik mezelf om weg te gaan. Ik hoef niet persee weg om op reis te zijn.
Ik ben een boek aan het bestuderen over de invloed van planten/kruiden op onze hersenen. Een van redenen waarom ik thuis zo gelukkig ben zou wel eens mijn dagelijks gebruik van kruiden en etherische oliën kunnen zijn. Over de invloed van eetpatronen op ons gemoed is bij het grote publiek helaas nog niet veel bekend. Er zijn enkel onderzoeken die wijzen op de invloed van bitterstoffen op onze hersenen. We worden gelukkiger van bitter. Ook zijn er onderzoeken die uitwijzen dat een dieet met veel groenten en fruit, dus met veel ontsteking remmende flavonoïden, depressies verminderen. Steeds meer onderzoeken wijzen op een verband tussen een ontsteking bevorderende voeding, veel bewerkte koolhydraten, veel vlees en weinig groenten en fruit en depressies.
Daarnaast zijn er ook nog sprecifieke planten aan te wijzen die je gemoed verbeteren: uplifting the spirits.
Planten die je stemming verbeteren en kunnen helpen bij milde depressies zijn bijvoorbeeld: bekend is sint janskruid, rozemarijn, lavendel, citroenmelisse, curcuma, safraan, apothekersroos en wild kattenkruid. Ze grijpen in op ons rustgevende * GABA systeem en op het gelukshormonen dopamine en serotonine. Wild kattenkruid (nepeta cataria) is een van mijn favoriete theekruiden. Onbewust heb ik mezelf genezen van mijn winter"depressies". Want kattenkruid is een kruid met bijzondere eigenschappen. Katten zijn er niet voor niets dol op, ze rollen door de plant omdat het een prettig gevoel is. Het is een veilig kruid maar met een aantoonbare, maar milde werking op de hersenen. Het zorgt voor een prettig gevoel en is rustgevend en geheugen verbeterend.
Verder wordt in het boek benadrukt dat buiten zijn, wandelen, fietsen, tuinieren zeker meewerken aan je geluks gevoelens. Als ik een boek zou schrijven zou ik het "wie niet elke dag buiten beweegt is gek"noemen.
* GABA is een neurotransmitter met kalmerende, stabiliserende en angstremmende werking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten