woensdag 12 december 2018

vertrouwen

Het komt goed. Veel mensen zeggen dat voortdurend. Ik ben er een beetje terughoudend mee. Niet omdat ik een pessimistisch persoon ben, maar wat ga ik zeggen tegen deze mensen als het niet goed komt.
Toch is vertrouwen in de goede afloop het beste. Je doet jezelf en je lichaam een groot plezier door te geloven dat het goed komt. Je hebt er niets aan om te denken dat het niet goed komt. De kans dat het niet goed komt is namelijk groter als je ook verwacht dat het niet goed komt.
Dat is nu uit onderzoek gebleken. Ze hebben mensen die hun DNA lieten onderzoeken een verkeerde uitslag gegeven. Bijvoorbeeld uit het DNA van deze mensen bleek dat ze geschikt waren voor duursport. Er werd verteld dat ze juist niet geschikt zijn voor duursport. In de praktijk konden ze het sporten ook minder lang vol houden dan de mensen die genetisch niet geschikt zijn voor duursport, maar die het omgekeerde te horen hebben gekregen. Ook de aanleg om dik te worden is op deze manier onderzocht en had dezelfde effecten. De mensen die te horen hebben gekregen dat ze aanleg hebben om dik te worden (wat niet waar was) werden ook echt dik.
Natuurlijk zijn er ernstige genetische ziektes die je beter wel kunt onderzoeken om maatregelen te kunnen nemen. Maar in de meeste gevallen kun je beter niet weten voor welke ziektes je allemaal aanleg hebt, genetisch gezien. Dit trekt me over de streep, ik ga mijn DNA nooit laten onderzoeken. Je kunt beter vertrouwen hebben in je lichaam en denken dat alles goed komt. 

2 opmerkingen: