woensdag 18 november 2015

salutogenese

Ik ben er al een jaar of 6-7 mee bezig en nu weet ik hoe het heet.
Salutogenese is de leer van de gezondheid.
In de geneeskunde is pathogenese de manier van kijken naar ziekte en gezondheid. Iemand is ziek, de diagnose wordt gesteld en er worden geneesmiddelen voorgeschreven.
In de huidige manier van kijken naar ziekte en gezondheid lijkt het of als gezondheid te koop is door ziekte te bestrijden, door geld te geven. De strijd tegen kanker lijkt te gaan over hoeveel geld er gegeven wordt voor onderzoek. Onderzoek met als doel het uitroeien van ziekte.
De salutogenese doet als het ware een stapje terug. Waarom is deze persoon ziek geworden?
De term salutogenese is voor het eerst gebruikt door de Israƫlische arts Aaron Antonovsky die onderzoek deed naar de overlevenden van concentratiekampen.
Hoe komt het dat de ene mens kan overleven en zelfs onverwacht gezond kan zijn, ondanks het doormaken van ervaringen als doodsangst en de ander onder dezelfde omstandigheden ziek wordt?Zijn belangrijkste conclusie was dat dat er een sterke verbinding is tussen lichaam en geest, waarbij het erom gaat dat iemand het gevoel heeft dat er een samenhang in zichzelf en het leven is.
Tijdens het schrijven van de scriptie voor de herboristenopleiding heb ik gezondheid en het verbeteren van gezondheid (je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden) als uitgangspunt genomen.
Ik wil dat zo graag weten, wat is een optimale gezondheid en wat moet je allemaal doen om dat te bereiken? Dat ik op de goede weg ben, dat voel ik wel. Het frustreert me dat er zo weinig betrouwbare literatuur over te vinden is.
De probleemstelling van de scriptie is: Op welke wijze kunnen planten/kruiden bijdragen aan de instandhouding van onze gezondheid of het herstellen van onze gezondheid. Mijn analyse van gezondheid is hoe goed het zelf herstellend vermogen van een lichaam werkt. Het lichaam streeft altijd weer naar een evenwicht. Hoe werkt dit herstellend vermogen en wat kunnen we doen om dit vermogen te verbeteren? De schommelingen zo beperkt mogelijk houden, zoals je bloedsuikergehalte.
Ons lichaam is voortdurend bezig om gezond te blijven. Alle systemen in het lichaam zijn er op gericht om bij verstoringen zo snel mogelijk het evenwicht weer te herstellen. Hiervoor wordt het begrip homeostase gebruikt. Het evenwicht is niet stabiel, maar dynamisch. Interne processen, maar ook omgevingsfactoren doen voortdurend aanvallen om dit evenwicht te verstoren.
In de scriptie heb ik een aantal processen in het lichaam uitgewerkt die een belangrijke rol spelen bij het herstel van de homeostase.
Of dit de belangrijkste processen zijn weet ik niet. Maar dit zijn wel processen waar je zelf invloed op kunt uitoefenen. Namelijk de spijsvertering, reiniging, ontspanning.
Zonder het te weten was ik op zoek naar salutogenese.
Volgende blog de uitwerking.
Zaterdag 21 november ga ik naar een lezing/workshop over salutogenese.
Ik verheug me er op.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten