vrijdag 27 november 2015

emotionele gezondheid

"Emotionele gezondheid begint met het loslaten van de eis aan je ouders dat ze je helemaal begrijpen en ondersteunen": Henk Fransen.
Zondag naar een lezing van Henk Fransen geweest. Henk heeft een doorgeefboekje uitgegeven over het versterken van je genezend vermogen op 5 niveaus.
Henk is niet verbaasd dat mensen ziek worden. Hij is eerder verbaasd dat mensen zoveel belastingen kunnen incasseren voordat ze ziek worden. "Ziekte is een optelsom va alle belastingen waaraan je wordt blootgesteld, afgezet tegen je belastbaarheid" : Henk.
Bij het versterken van je zelf genezend vermogen probeer je je incasseringsvermogen, je draagkracht te verbeteren. En de ziekmakende factoren die je kunt veranderen om te buigen.
Henk begint bij patiƫnten met de vraag: wat is er met je gebeurt en wat heb je nodig.
Veel mensen, zeker van mijn leeftijd en ouder, zijn opgevoed zonder dat er ooit gevraagd is wat ze nodig hebben. Dat begint al in de babytijd. Je werd gevoed op tijd, niet op aanvraag. Kinderen werden niet uit bed gehaald als ze huilden, want je zou ze maar verwennen. Verwende krengen werden het. (Mijn moeder had erg veel commentaar op hoe wij onze kinderen opvoedden. Dat betekent voor mij dat we het goed gedaan hebben en dat ik misschien wel veel gehuild heb als baby).
Als veel van je behoeften genegeerd zijn, toen je kind was, geef je het op. Je kunt dan opgroeien als een volwassene die veel moeite heeft te ontdekken wat eigenlijk je behoeften zijn. Wat heb je nodig om gelukkig te zijn.
Tijdens het rondje hardlopen denk ik na over dit stukje.
Ik bedenk dat je voeding en meer beweging makkelijke doelen zijn om na te streven.
Bovendien zie en merk je al snel resultaat.
Emotioneel gezond worden is een lange weg met veel vallen en opstaan. Misschien blijf je ook wel je levenlang op weg.Maar geniet van de weg en van de dingen die je wel bereikt.
Bij mij begon het met het kiezen voor de hoveniersopleiding. Dat was voor het eerst in mijn leven dat ik iets ging doen wat niet nuttig was. Waarvan ik niets wist waar het goed voor was, behalve dat ik het leuk vond. Ik heb het gevoel dat deze keuze het begin is van mijn weg naar emotionele gezondheid.
Je mag niet van je partner verwachten dat die al je behoeften invult. Je mag wel verwachten dat je een steuntje in de rug krijgt bij je zoektocht.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten