vrijdag 27 november 2015

hear within yourself thesound of the earth crying

Vorig weekend stond, zoals een groot deel van mijn leven in het teken van de zoektocht naar gezondheid.
Zaterdag de lezing/workshop van Birgit Spoorenberg met als onderwerp salutogenese.
De lezing/workshop van Birgit is een aanrader. Hoewel veel van de aanbevelingen mij niet onbekend voorkwamen heb ik ook weer inzichten gehoord die ik nog niet wist. Mijn focus ligt vooral op voeding en beweging.
Tijdens de lezing van Birgit blijkt wel dat voeding en beweging een onderdeel zijn van de salutogenese. Ook birgit legt het menselijk lichaam uit vanuit onze oude genen. Het is moeilijk om gezond te leven in deze moderne haastige en drukke, lawaaiige wereld met genen die sinds de oudtijd nog niet veel veranderd zijn.
Wat namelijk heel veel verwoest in je lichaam is stress. Acute stress, bijvoorbeeld je schrikt ergens van, is nog wel te herkennen. Je hartslag gaat omhoog, als het gevaar geweken is zakt het weer af. Daar gaat het om, dat je hartslag ook weer zakt en je weer tot rust komt.
Chronische stress is minder herkenbaar en lastiger aan te pakken. Je zult wat in je leven moeten veranderen, vaak ingrijpende veranderingen.
"The most important thing you can do is hear within yourself the sound of the earth crying": thich Nhat Hanh.
De zin waarmee Birgit haar lezing begon, is de hele week blijven hangen.
Ik kijk naar het land achter mijn huis en hoor dat dit stukje aarde net zoals een groot deel van onze aarde mishandeld is. Jarenlang uitgeput, geploegd, kunstmest, bestrijdingsmiddelen, mais.
Ik denk aan de mensen in deze gelovige omgeving. Jammer dat deze mensen een boek belangrijker vinden dan de intelligentie van de aarde. Jammer dat de mens zichzelf als centrum van de natuur beschouwt in plaats van een gelijkwaardig onderdeel. Als je jezelf als onderdeel van de natuur om je heen ziet, begrijp je ook dat gezondheid een totaalplaatje is. Voeding, beweging, omgeving, emoties, relaties, denken.




1 opmerking: