vrijdag 4 juli 2014

Er is meer dan kruidenthee

Zo'n 13-14 jaar geleden, toe we nog een huis in Frankrijk hadden met een grote tuin en veel fruitbomen hebben we een keer een poging gedaan om cider te maken.
We hebben de appels te vroeg geplukt en in plaats van cider kregen we appelazijn. Ook heerlijk natuurlijk, maar wat doe je met 40 liter appelazijn. Ik schudde het op insectenbeten en gebruikte het in het eten. Ik vind balsamicoazijn eigenlijk lekkerder.
Bij de verhuizing kwamen we nog een aantal flessen tegen.
Die verdwenen in de kelder en werden vergeten.
Tijdens de kruidenreis in Zuid-Tirol heb ik gezien dat je behalve kruiden te drogen voor een theemengsel, kruiden ook op olie of op azijn kunt zetten om te gebruiken in het eten. Niet alleen tuinkruiden maar ook kruiden als duizendblad, dennentoppen, vrouwenmantel, wilde tijm, vlierbloesem, weegbree enz.
De inmiddels 15 jaar oude appelazijn is heerlijk en ik vul flesjes met de azijn en diverse kruidenmengsels. Een paar weken laten staan en zeven.
Ik koop een grote fles goede bio olijfolie en vul potten met duizendblad, een bergkruidenmengsel, druivenblad (goed voor de huid), brandnetel, rozenblaadjes.
De kruidenvrouwen in Zuid-Tirol drogen alle kruiden eerst voor ze verder verwerkt worden. Zo is de kans op schimmel heel klein.
Even een paar weken geduld. Ik ben benieuwd hoe dat smaakt, een salade met duizendblad olie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten