vrijdag 4 oktober 2013

paddenstoelen

Ben nog steeds op zoek naar de precieze werking van de essentiële suikers. Tijdens dit onderzoek kom ik een, voor mij, onbekende paddenstoel tegen. Op zoek naar informatie over deze paddenstoel wordt me duidelijk dat ik meer paddenstoelen (en zeewieren) moet gaan eten. Bepaalde paddenstoelen hebben een bijzonder helende werking, vanwege de aanwezigheid van essentiële suikers. In Japan, China en Brazilië is het gebruik van medicinale paddenstoelen (o.a.amandelpaddenstoel, shiitake, maitake, reishi) door de overheid en verzekeraars een geaccepteerd onderdeel van de anti-kankertherapie. De universiteit van Wageningen stelt na een onderzoek naar de gezondheid bevorderende werking van o.a. de amandelpaddenstoel, oesterzwam, shiitake en maitake, dat bepaalde paddenstoelen in staat zijn om enige mate van bescherming te bieden tegen ernstige ziekten. In veel paddenstoelen worden stoffen gevonden die bij celkweek en dierproeven een kanker remmende werking hebben, cholesterolverlagend en anti-diabetische zijn. De glucanen vormen een belangrijke groep gezondheid bevorderende stoffen in paddenstoelen. De amandelpaddenstoel staat op dit moment in de belangstelling vanwege de kanker remmende eigenschappen. Omdat bij onderzoeken altijd een extract gebruikt wordt in plaats van de hele paddenstoel is voorzichtigheid bij het interpreteren van de conclusies op zijn plaats. Maar de extracten zijn bewezen in staat om het immuunsysteem te beïnvloeden. Waarschijnlijk door de stimulatie van bepaalde celtypen van het immuunsysteem door glucanen, gevolgd door afsterving van kankercellen. Daarnaast remming van bloedvaten in de tumor. Bovendien lijkt een eerste stap in het ontstaan van kanker geremd te worden door bescherming van het erfelijk materiaal. De universiteit Wageningen:"Het is zeer goed mogelijk dat de consumptie van amandelpaddenstoelen gunstige effecten heeft op de gezondheid van mensen."(dr. J.J.P.Baars) De amandelpaddenstoel is op dit moment helaas alleen nog te koop in Grubbenvorst bij de Paddenstoelerij.

1 opmerking:

  1. Ik kende je Blog nog niet, maar vanaf vandaag ben ik ook een volger. Je weet van me dat ik enorm nieuwsgierig ben naar al jou kennis en belevenissen. Dit is dus ook echt iets voor mij. Ik ga er nog eens uitgebreid voor zitten je artikelen door te nemen. Benieuwd ook naar je volgende publicatie. Succes Paula met het verwezenlijken van je droom. Leef met je mee...!

    BeantwoordenVerwijderen