dinsdag 9 juli 2013

teken

Met een vriendin heb ik een aantal dagen het pieterpad gelopen. Prachtige wandelingen, goed gezelschap en gezellige overnachtingen bij vrienden op de fiets. Ik heb tijdens de wandelingen 7 tekenbeten opgelopen. De teken waren vrij klein, dus hoe lang die er al zitten voor ik ze ontdekte weet ik niet. Mijn vriendin geen een! Omdat de gevolgen van de besmetting met de bacterie Borrelia burgdorferi heel ernstig kunnen zijn, hou ik de beten goed in de gaten. Behalve jeuk en iets lijkend op muggenbulten gebeurt er na anderhalve week nog niets, gelukkig. Ik ben een zwaar tegenstander van antibiotica, tenzij het niet anders kan, dus ik ga vast zoeken of ik iets kan vinden over de ziekte van lyme. Of ik iets kan doen om besmetting te voorkomen. In duitsland worden mensen met de ziekte van lyme ook wel behandeld met kaardenboltinctuur. Welke inhoudsstoffen van de kaardenbol zorgen voor de geneeskrachtige werking kan ik niet vinden. Kaardenbol komt niet voor in mijn boeken over geneeskrachtige kruiden. Deze kaardenboltinctuur kun je bestellen of zelf maken. Hiervoor de wortel na het eerste groeiseizoen opgraven. Oogsten na de eerste vorst. De wortel binnen een uur op alcohol van 70% zetten in de verhouding 1:1. Deze kaardenbol tinctuur zou de groei van de Borrelia bacterie afremmen. In Nederland schijnen er zelfs huisartsen te zijn die bij elke tekenbeet antibiotica geven. Het is de vraag of dat zinvol is, want zelfs van een besmette teek hoef je niet ziek te worden. Als je geen antibiotica wil gebruiken(althans niet meteen) kun je na het verwijderen van de teek de huid 2x per dag insmeren met echinaceatinctuur. Zeker wanneer de teek langer dan 24 uur aanwezig geweest is kan het zinvol zijn om een lichte kaardenboltinctuur-kuur preventief te gebruiken. Teken hebben een heel gevoelige neus. Om in de toekomst de kans op teken te verminderen ga ik me voor de volgende wandeling insmeren met een prettig geurende teken werende olie. Hiervoor de etherische olie van teatree, lavendel, geranium, pepermunt, rozemarijnolie en eucalyptusolie allemaal 1 deel mengen met 2 delen etherische olie citroen en dit weer mengen met 10 delen koudgeperste (zonnebloem) olie. Helpt ook tegen muggen. Mocht ik een grote rode kring krijgen of me grieperig gaan voelen, ga ik toch even naar de huisarts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten