donderdag 7 februari 2013

medicinale planten

Ik ben weer op zoek naar bijzondere planten en de zaden. Tijdens het studeren op de inhoudsstoffen van kruiden/planten en de medicinale werking kom ik diverse planten/kruiden tegen die ik niet ken. Of waarvan ik werking nog niet ken. Planten die ik in mijn tuin zou willen. Bijvoorbeeld: Hibiscus sabdariffa, Ammi visnaga, Salvia tomentosa, Scutellaria galericulata. Er zijn meer hibiscussen met eetbare bloemen, maar geen andere soort met dezelfde medicinale en eetbare kelk. Als de bloemblaadjes zijn afgevallen blijft de kelk over als vlezige rode kroon. In de kelk zit een vruchtje. Oogsten als de kelkbladen nog rood zijn. Kelkbladen met vruchten fijnhakken en latten drogen. Het schijnt een wat zurige thee te zijn, die zeer effectief is bij hoge bloeddruk en is mild vochtafdrijvend.Ook heeft de hibiscus vaat beschermende eigenschappen. De hibiscus wordt in tropische landen al heel lang gebruikt bij hoge bloeddruk. De struik, tot 2.5 m, is helaas niet winterhard. Een prachtige plant is ook Ammi visnaga. Het is een witte schermbloemige plant. De inhoudsstoffen (o.a.khelline en visnagine) hebben een krampwerende werking vooral van de luchtwegen bij een krampachtige hoest. Kan ook werkzaam zijn bij maagdarmkrampen. Van de plant worden de zaden gebruikt als kruidenthee. Verder heb ik zaad van de Chrysanthemum coronarium besteld bij sanguisorba. Dit is een eetbare chrysant. De hele plant kan gegeten worden. Van de bloemen kan ook een thee gemaakt worden die naar het schijnt het leven verlengd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten