zondag 3 februari 2013

handtekening

De afgelopen week heb ik getekend voor het behoud van de bijen en tegen het gebruik van neonicotoïden. Onderzoekers in Frankrijk en Italië waren er al lang van overtuigd dat de huidige bijensterfte niet alleen veroorzaakt wordt door de varroamijt, maar ook door het gebruik van een relatief nieuwe bestrijdingsmethodende de zogenaamde neonicotoïden.In Nederland zijn de "geleerden"het niet eens. In Utrecht wil men een verbod, maar in Wageningen beweert men dat er niets aan de hand is. De imkers verstaan hun vak niet meeren de varroamijt is de schuldige. Afgelopen zaterdag een brief in het NRC van syngenta hoe slecht een moratorium voor neonicotoïden zal uitpakken voor de landbouw. Welke belangen spelen hier en wie moet je geloven? Voor mij is de keuze niet moeilijk. Ik ben tegen alle chemische bestrijdingsmidddelen. Planten maken veel stoffen die voor ons van essentieel belang zijn. Ze maken brandstoffen en vitaminen en mineralen. Planten maken ook stoffen om zelf te overleven, om zich te verdedigen tegen aanvallers. Als bijvoorbeeld in een veld met kolen een kool wordt aangevallen door een insect gaat hij afweerstoffen maken. Maar de kolen die om deze aangevallen kool staan gaan ook dezelfde stoffen maken om te voorkomen dat ze aangevallen worden. Ik ben er van overtuigd dat het juist deze stoffen zijn die voor onze gezondheid van belang zijn. Daarom is het eten van biologische voeding zo belangrijk. Men beweerd dat er geen verschil is tussen "gangbaar"geteelde groenten en biologische groenten. Als je naar het gehalte aan vitaminen en mineralen kijkt klopt dit ook. De andere stoffen die groenten ook maken worden echter niet onderzocht. Neonicotoïden worden vooral gebruikt als zaadbescherming. Het zaad wordt voor het zaaien behandeld met neonicotoïden. Ik kan het niet bewijzen, weet ook niet of dit is onderzocht, maar hoogst waarschijnlijk maakt deze plant minder verdedigende stoffen omdat dit niet nodig is. Daarom sta ik ondanks de twijfel over de oorzaak van de bijensterfte toch achter mijn handtekening. Ik ben ervan overtuigd dat het anders kan en moet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten