woensdag 28 november 2012

tunnelvisie

De tunnelvisie schijnt bij de politie succesvol aangepakt te zijn. Toch is het een fenomeen waar je altijd alert op moet zijn, omdat het misschien een natuurlijke reactie van de mens is. Doorborduren op het vertrouwde, het bekende,op wat je weet. In plaats van weer bij nul te beginnen en te onderzoeken wat je nog niet weet. Ik kan het helemaal mis hebben maar ik denk dat het onderzoek naar geneesmiddelen ook vaak leidt aan een tunnelvisie. Bij Pauw & Witteman, 27-11-2012, zat een oncologe aan tafel. Ze hoopt dat kanker ooit een chronische ziekte wordt waar mensen heel lang mee kunnen leven. Daar wordt hard aan gewerkt in ziekenhuizen en laboratoria. Niets mis mee, maar ik mis weer wat je zelf zou kunnen doen om het te voorkomen. Een verandering van leefstijl kwam ter sprake, maar alleen stoppen met roken werd genoemd. Ook blijken Japanse vrouwen, die in vergelijking met westerse en amerikaanse vrouwen weinig borstkanker hebben, dit in een generatie in te halen en ook net zoveel bosrtkanker hebben. Maar waarom? Jammer dat deze oncologe die nu een groot publiek kan bereiken dit niet ook heeft gebruikt om iets over preventie te zeggen. Ik wil ook graag weten wat er onderzocht is en wat er bekend is. Verder was ik verbijsterd over haar bewering dat de psyche van de mens geen invloed heeft op het verloop van de ziekte. Ik denk dat positief denken zeker invloed kan hebben op hoe je je voelt en ook op een ziekteverloop. Natuurlijk betekent dit niet dat iemand die ernstig ziek blijft of bij wie de ziekte terug komt niet positief genoeg gedacht heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten