woensdag 28 november 2012

fructose

In de sauna kijkt het andere geslacht eerst naar je middel. Yes, dat is nou net mijn beste stukje. Ik was niet op dieet, maar toch verdween mijn buikje sinds ik suiker, snoep en koek weglaat uit mijn voeding. (iets groter buikje van mn vriend ook) Ik ben niet zuinig met vet, eet roomboter op brood, lekker vette kaas, notenpasta's en heb het gevoel dat ik kan eten wat ik wil. (Ik wil geen snoep, koek en andere rommel meer) Het was me wel opgevallen van die buik, vooral bij mijn vriend die gek is/was op koeken, maar ik wist niet waarom. Ik ben mijn scheikunde aan het ophalen voor de module farmacognosie die ik ga volgen. In de tekst een stukje over fructose. Fructose wordt blijkbaar alleen in de levercellen verwerkten omgezet in glycogeen. Glycogeen is je reserve voorraad, het wordt omgezet in glucose als de brandstof op is. Glucose kan in alle lichaamscellen verbrand worden. Als je glycogeen voorraad overvol is kan de lever fructose alleen nog omzetten in buikvet. In heel veel snoep, koek en andere kant-en- klaarproducten zit fructose. Dus daar krijg je veel van binnen als je veel snoept. Je komt op internet veel informatie tegen en niet alles klopt. Dit klinkt zo logisch en zou ook een verklaring kunnen zijn voor het toenemende aantal te dikke mensen. De vetinname in nederland is gedaald en de koolhydraat(suikers)inname gestegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten