dinsdag 6 november 2012

Druk?

Mag je iemand onder druk zetten om zijn of haar ongezonde gedrag te veranderen? Ik was altijd van mening dat je daar erg voorzichtig mee moet zijn, maar een aantal voorbeelden in mijn omgeving brengen mij aan het twijfelen. Mijn vriendin had een dikke man. Ze heeft de afgelopen jaren heel veel druk op haar man uitgeoefend om gezonder te eten en meer te bewegen. Tijdens gezamelijke etentjes was dat weleens pijnlijk als hij weer eens letterlijk en figuurlijk op zn vingers getikt werd. Maar inmiddels is hij 20 kilo afgevallen, hij voelt zich veel beter en is hardstikke trots dat hij dat bereikt heeft. Zonder mijn vriendin was dit nooit gelukt. Ik vind het dapper van mijn vriendin dat ze zijn gemopper en boosheid genegeerd heeft en gewoon is doorgegaan met haar missie. Dit is wel echte liefde denk ik, je wil toch dat iemand blijft leven. Het kan ook anders lopen. Tijdens het wandelen kwam ik een bekend echtpaar tegen (een aantal jaren geleden heb ik een tijdje hun tuin bijgehouden) de vrouw zat in een rolstoel aan een zuurstof apparaat en hij liep achter de rolstoel. Als ik bij hun in de tuin kwam werken bleef ik altijd buiten zitten. Binnen was het niet te harden van de cigarettenrook.De vrouw hoestte toen al continue. De man rookt niet. De vrouw heeft longemfyseem. Ik ben elke dag nog blij dat mijn partner me 28 jaar geleden zwaar onder druk gezet heeft om te stoppen met roken. Zo zwaar dat hij de relatie zou beïndigen als ik niet zou stoppen met roken. Natuurlijk ben je op dat moment boos, maar je weet ook dat hij gelijk heeft. En acheraf ben ik net als de man van mijn vriendin hardstikke blij dat hij me gedwongen heeft om te stppen met roken. Maar wat nu als je geen partner hebt die die stok achter de deur wil zijn? Of je rookt allebei of bent allebei ongezond dik? Zou de huisarts niet wat strenger moeten zijn? Of moeten we zoals Adjiedj Bakas in de NRC (van 6 nov.) schreef, ziektekostenpremies gaan koppelen aan calorie-inname en beweging via apps op de smartphone?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten