vrijdag 18 mei 2012

De natuur is slimmer dan wij

Dat leverde een pittige discussie op. Mijn gesprekspartner werd zo kwaad dat ik niet meer heb kunnen vertellen wat ik met deze uitspraak bedoel.
We zijn voortdurend bezig het ene na het ander mysterie te proberen op te lossen. Het valt me op dat er na ingrepen in de natuur vaak een nadelig gevolg is wat niemand van tevoren heeft kunnen voorzien.
Bijvoorbeeld de bitterstoffen, waar ik eerder over geschreven heb. Men dacht slim te zijn door de groenten wat minder bitter te maken, omdat vooral kinderen dat niet lekker vinden. Nu rijst langzaam het vermoeden dat deze bitterstoffen een belangrijke rol spelen in ons lichaam. In Engeland hebben wetenschappers de uitspraak gedaan dat bitterstoffen weleens een belangrijke rol zouden kunnen spelen bij het voorkomen van kanker.  Het schijnt heel moeilijk te zijn deze stoffen weer terug te krijgen. Bovendien zijn de mensen niet meer groenten gaan eten.
Nog een voorbeeld las ik vorige week. Kinderen geboren uit uitgekozen zaadcellen hebben meer aangeboren afwijkingen dan kinderen geboren uit zaadcellen die moeten meedoen aan de zwemwedstrijd. Natuurlijk denk je dan, bij een normale bevruchting wint de beste zaadcel.
Ik wil helemaal niet zeggen dat we dit soort ingrepen niet meer moeten doen. Alleen laten we ons wel realiseren dat de natuur slimmer is dan wij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten