woensdag 6 juni 2012

Salvesterolen

Ook weer een gevolg van ongewenst ingrijpen in de natuur zijn de salvesterolen. Salvesterolen behoren tot de fytoalexinen. Fytoalexinen zijn stoffen die een plant maakt om zicht te verweren tegen aanvallers van buiten. Insecten maar ook bijvoorbeeld schimmels.
Er wordt al jaren onderzoek gedaan naar het nut van salvesterolen voor mensen. In het lichaam worden salvesterolen door een enzym (P450 CYP1B1) omgezet in een giftige stof. Dit enzym komt vooral in kankercellen in grote hoeveelheden voor. De ontstane giftige stof zorgt voor celdood van de kankercel. In niet kankercellen vind deze omzetting niet plaats.
Maar.... de plant maakt deze stoffen alleen als reactie op aanvallen van buiten. Door het gebruik van bestrijdingsmiddelen en zaadselectie zijn de salvesterolen nagenoeg verdwenen uit onze gangbare voeding. Allen biologische groenten en fruit leveren salvesterolen.
Tot mijn grote verbijstering is dit ook bekend in de zogenaamde gangbare geneeskunde. In Arts en apotheker heeft een artikel gestaan.
Waarom wordt dit niet bekend gemaakt? Dit zou weleens een van de oorzaken van het grote aantal kankergevallen kunnen zijn.
Wetenschappers hebben naar aanleiding van ons voedingspatroon 100-150 jaar geleden de aanbevolen hoeveelheid op 12 mg per dag gesteld. We krijgen gemiddeld 2 mg per dag binnen. Dit kan aangevuld worden met supplementen. Maar zoals ik al eerder heb geschreven, ik wil gewoon de bittere spruitjes terug.

1 opmerking:

  1. Bijzonder leuk om je blog te lezen! Ik ben me de laatste tijd ook aan het verdiepen in voeding en in het bijzonder planten en ik ben nog niet zo veel blogs tegengekomen zoals deze.
    Interessant, de info over kanker. (heb je de filmpjes van Boele Ytsma gezien, gaat ook over dat soort onderwerpen)
    Gr, Jantine

    BeantwoordenVerwijderen