woensdag 12 oktober 2011

Zigeuners

Op een literatuurlijst achterin een schoolboek staat een een boek met de titel"Geheime geneeskunst van zigeuners" geschreven door Pierre Derlon.
In dat boek kwam ik de spekwortel tegen oftewel de Tamus communis. Ik heb eerder over deze plant geschreven. De plant heet in Frankrijk namelijk "Herbe aux femmes battue". Kruid van de geslagen vrouwen.
De zigeuners noemen de spekwortel ook wel de blauwe billenwortel. Volgens de geneeskunst der zigeuners moeten de wortels opgegraven worden voordat de plant bloeit anders gaat alle geneeskrachtige werking verloren.
Een blauw oog zou in 2 dagen verdwenen zijn als je de wortel afschrapt en deze moes op het oog legt.
Geloof me, normaal duurt een blauw oog 2 weken voordat het verdwenen is. Ik heb een keer een klap met een hockeystick net onder mijn oog gehad. Hardstikke blauw(had ik al) en mijn oog bijna dicht. Het gekke is dat je

voordurend de behoefte hebt mensen te verzekeren dat je echt niet mishandeld bent. Niemand gelooft je!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten