zondag 9 mei 2021

smaak

In de tuin staan twee gigantische engelwortelplanten, helemaal vol met knoppen en bloemen. In een poging een plant nog een jaar of twee te behouden heb ik de knoppen afgeknipt. De knoppen zijn in de keuken terecht gekomen om iets lekkers mee te maken. De engelwortel heeft een bijzonder smaak, tikje geparfumeerd zou ik willen zeggen. Na een aantal keren soep gemaakt te hebben met engelwortel heb ik het goede recept. De engelwortel verdraagt naast de gebruikelijke soep ingrediƫnten als een uitje en een boiullonblokje veel milde zoete kerrie, een zoete aardappel, 1 appel en nog wat groen. (mosterdspinazie, erbette, snijbiet, zuring, paardenbloem) Lekker soepje. Dit verzoent me met het afknippen van die prachtige knoppen.

Gezondheid?

Een deskundige op TV. We moeten zo hard mogelijk werken aan onze gezondheid. De volgende zin is, dus zo snel mogelijk vaccineren. Er komt een vroegere goede kennis op bezoek. "Jullie zijn zeker ook al gevaccineerd"? De kennis heeft stad en land afgebeld om aan de beurt te komen en ik doe vrijwillig afstand van mijn prik. Wordt dit een pijnlijk gesprek? Het laatste wat ik wil is ruzie over Corona. Ik respecteer de mening van andere mensen. Als mensen zich kwetsbaar voelen en of zijn, is het ook verstandig om een prik te halen. Mijn vriend wil heel graag weer op reis. Dus begrijp ik dat hij overweegt zich te laten vaccineren. Ik leg uit dat ik geen virusontkenner ben, maar dat ik ook grote twijfels heb over het nut van het vaccineren van gezonde mensen met een goede weerstand. Ik heb twijfels over het nut van vaccineren nu we nog niet weten hoeveel varianten we nog krijgen, hoe lang een vaccin werkzaam blijft, of je minder besmettelijk bent als je gevaccineerd bent.  Ik leg rustig aan de oude kennis uit waarom ik van mening ben dat ik door mijn leefwijze zeer bewust en zorgvuldig bezig ben met mijn gezondheid en immuunsysteem. En dat ik me zorgen maak dat ik mijn zorgvuldig opgebouwde weerstand in de war schop door een vaccinatie. Maar dat ik er ook rekening mee hou dat ik helemaal fout zit. En dat ik mijn mening moet herzien. Ik wacht het nog even af. De goede kennis begrijpt mijn twijfels. Ze heeft totaal geen twijfels en kent ook niemand met twijfels. Ze dacht dat alleen van die viruswaanzinclub mensen zich niet willen laten vaccineren. Ik ken veel meer mensen die heel bewust met hun gezondheid bezig zijn die zeer grote twijfels hebben over vaccineren. Hoewel er voortdurend gezegd wordt dat er geen vaccinatieplicht zal komen, ben ik bang dat we op een gegeven moment toch geen andere keus meer hebben. De tijd zal het leren. 



De tulp; een van de lekkerste eetbare bloemen die er zijn.


De "preitjes" zijn lisdodden uit de vijver. Een heerlijke groente en zo voorkom je ook dat je er teveel krijgt. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten