zaterdag 23 januari 2021

Nieuwe normaal?

 Een paar weken geleden las ik een interview met een mevrouw die een reisburo heeft. Ze vertelde over de voorspelling van wetenschappers van de universiteit van Harvard. Deze wetenschappers meenden dat het drie jaar gaat duren en diverse lockdowns voor we uit de Corona crisis zijn. De mevrouw van het reisburo heeft een verstandige conclusie getrokken en is zich aan het omscholen. Volgens haar komt het reisgedrag zoals men gewend was niet meer terug. 

Afgelopen nacht droomde ik dat ik een kennis van vroeger tegenkwam. Hij begon mij uitgebreid te kussen, drie keer. Ik schrok heel erg en werd wakker. Het stoort me enorm dat ik er zelfs in mijn dromen mee bezig ben. Terwijl ik totaal niet bang ben om ziek te worden. Ik loop wel al de hele week te mopperen. Misschien helpt het om het op te schrijven. Ik loop te mopperen omdat ik zo onderhand de maatregelen volstrekt idioot begin te vinden. Ik vind het ook belangrijk dat de zorg het aan moet kunnen. Ik hou afstand, ik respecteer mensen die bang zijn, Ik hou geen feesten en beperk bezoek. Ik kus alleen mijn echtgenoot, kinderen en kleinkinderen. Ik ben boos omdat ik vind, dat ik te bang wordt gemaakt. Ik ben niet tegen vaccineren, ik ontken niet dat Corona in sommige gevallen zeer ernstig kan zijn. Daar gaat het om, in welke gevallen kan het zeer ernstig zijn? Daar zou ik wel meer cijfers van willen zien. Er wordt gezegd dat het ook bij gezonde mensen heel ernstig kan zijn. Maar daar heb ik niets aan. Wat is gezond? Dat je geen pillen slikt betekent niet dat je gezond bent. 

Toen ik nog dacht dat het voor een paar maanden was, vond ik het prima. Maar dat geloof ik al lang niet meer. Omdat ik denk dat dit nog jaren gaat duren en als we deze variant hebben gehad er wel een volgende virus komt, kunnen we beter gaan nadenken over een nieuw normaal. We gaan de groepen beschermen die beschermd willen of moeten worden. Speciale winkeluren, speciale treincoupes enz. En voor andere wat meer vrijheid graag, wel met die anderhalve meter afstand en zoveel mogelijk buiten. Ik geef kruidencurussen en organiseer moestuincurussen. De aanmeldingen stromen binnen. Voor alle cursussen zijn wachtlijsten. We kunnen starten in kleine groepen en de mensen willen ook, maar het mag niet. Hoelang nog?

Alle scholen weer open, laat jonge mensen in ieder geval gedeeltelijk hun leven weer oppakken. 

Waar ik nog het meest boos over ben is dat de illusie wordt gewekt dat we er zijn als iedereen gevaccineerd is. Daar geloof ik niets van. Als we de Britse, Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse gehad hebben, wie volgt? 

Helaas is ons ministerie van gezondheid, vooral een ministerie van ziekte. Anders zou er wel een campagne gestart worden om mensen te stimuleren gezonder te leven. Geen garantie dat je niet ziek wordt, maar het helpt wel. Verder dan een voorzichtig half uurtje wandelen zijn ze nog niet gekomen. Gezondheid is geen kwestie van alleen goede genen, gezondheid komt niet vanzelf, gezondheid is heel hard werken. En dan nog een garantiebewijs krijg je niet bij je geboorte. 

En nu ga ik mijn nieuwe buitenbad uitproberen met ijskoud water. Heel goed voor je weerstand. 

1 opmerking:

  1. Ik wordt er nu toch ook wel erg "dipperig" van. Doel heiligt de middelen niet meer. En ik ben geen wappie, aluhoedje of viruswaanzinaanhanger. Gewone huisvrouw die genoeg heeft van de angstcultuur die nu de nieuwe norm is, uit angst is nog nooit iets goeds gekomen. Gezond verstand hebben we nodig.

    BeantwoordenVerwijderen