dinsdag 22 oktober 2019

SPORTEN

Mijn zoon heeft afgelopen zondag de marathon van Amsterdam gelopen en zijn vriendin de halve marathon. Het was een beleving om daar aanwezig te zijn. Zoveel fitte en slanke mensen bij elkaar dat maak je niet vaak mee. Ik vind het altijd erg aanstekelijk. Als ik mensen zie sporten wil ik altijd direct meedoen. Vandaag zelf weer hardgelopen. Ik loop elke week hetzelfde rondje van 6 tot 7 km. Vandaag besluit ik een grotere ronde te lopen, omdat ik overweeg om mee te doen met de zevenheuvelenloop (15 km) en wil kijken of ik dat haal. Ik was van plan om 12 km te lopen, maar na 10 km vind ik het genoeg. Ik heb heerlijk gelopen en dat weet ik omdat ik dan mijn gedachten de vrije loop kan laten en niet bezig ben met lopen. Ik denk na over een artikel in de krant van maandag. Het artikel gaat over een wetenschapper die onderzoek naar het waarom sommige diersoorten langer leven dan andere en wat de mens daarvan kan leren.
Wat opvalt is dat soorten die minder energie verbruiken langer leven. Hij stelt dat het daarom niet goed is voor mensen om altijd in de kou te zitten, want dan gaat je interne  kacheltje harder branden en dat zorgt voor extra slijtage. Ook stelt hij dat het beter is om minder te eten, want dan hoef je minder te sporten en slijt je minder snel. Een hele vreemde redenering. Ik sport niet om meer te kunnen eten.
Het zit me niet lekker die opmerking. Ik kan niet geloven dat ik niet heel goed bezig ben met al dat bewegen. Tijdens het hardlopen bedenk ik dat er iets toegevoegd moet worden aan de bewering van de wetenschapper. Als je namelijk in goede conditie bent door veel te sporten gaat je hartslag in rust omlaag. Dat is juist gunstig en daardoor slijt je minder snel.
Ik word altijd zo blij van hardlopen dat ik sowieso zou blijven sporten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten