zondag 19 augustus 2018

Het verborgene

Deze zomer publiceerde de wetenschapsredactie van het NRC  de serie: "Het verborgene". Het laatste artikel in deze serie gaat over kankergezwellen. Kun je kanker hebben zonder dat het ooit ontdekt wordt? En kun je oud worden met kanker gezwllen in je lijf?  Ja dat kan.
Je lichaam maakt de hele dag kankercellen,  deze cellen worden niet altijd opgeruimd en ontwikkelen zich tot (kleine) tumoren, die niet of nooit opgemerkt worden. Of die weer verdwijnen. Om een voorbeeld te geven. In 1987 werd bij een autopsie bij bijna 40% van de vrouwelijke veertigers, die door een niet aan kanker gerelateerde oorzaak waren overleden, kankergezwellen in de borst aangetroffen.
Er worden in het artikel een aantal voorbeelden genoemd van gevallen waarin een grote tumor weer verdwijnt. In een van de gevallen ontstaat in de weggesneden tumor een ontsteking. De man kreeg hoge koorts en de tumor verdween.
Dat deed mij denken aan een opmerking van de meridiaantherapeut. Een paar keer per jaar worden mijn meridianen gereinigd. Het doet er niet toe of ik dat geloof of niet. De resultaten zijn opmerkelijk. Sinds mijn hersenschudding had ik reglmatig last van ernstige migraine. Daar ben ik nu bijna van af door de meridiaantherapie. Een aanval duurt nu nog maar 4 uur en zal helemaal gaan verdwijnen volgens de therapeut.
Ik vraag de meridiaantherapeut of hij ook mensen met kanker behandeld. Hij antwoord bevestigend en vertelt dat het niet geneest maar de kwaliteit van leven verbeterd zeker. Hij heeft ontdekt dat mensen met kanker drie symptomen gemeen hebben: ze zijn in meer of mindere mate depressief, het zijn slechte slapers en nu komt het, ze zijn nooit ziek, ze hebben nog nooit hoge koorts gehad.
Er wordt steeds meer gekeken naar de rol van je immuunsysteem bij het ontstaan en behandelen van kanker. Men probeert het afweersysteem van de patiënt tegen kanker te mobiliseren.
Maar wat ik niet snap: als je nooit ziek bent en geen hoge koorts krijgt zou je denken dat je afweersysteem goed is. En een goed werkend afweersysteem zou kunnen voorkomen dat er kanker ontstaat uit de vele ontspoorde cellen die we maken?
Voor mij is weer een klein luikje van het verborgene opengegaan, maar het grootste deel blijft verborgen.
Dus toch maar weer vol inzetten op preventie en verder zoeken naar gezondheid. Wat is dat en wat moet je er allemaal voor doen. En wat niet.
Zoals de Britse bioloog Mel Greaves van The Institute of Cancer Research in Londen zegt: we leven een te exotisch leven dat niet past bij onze genetische erfenis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten