vrijdag 3 augustus 2018

Hoeveel?

In mijn blog van 17 juni schrijf ik over de enorme eetbare plantenkennis van orang oetans. Niet alleen kennis, ze eten ook 400 verschillende soorten plantaardig voedsel. En over het enorme gebrek aan biodiversiteit in onze keukens, met onze gemiddeld 20 verschillende soorten plantaardige voeding. Ik was benieuwd hoeveel verschillende soorten planten ik zelf eet.
Het wordt een heel saaie blog: groenten; tomaat, komkommer, sla, ijskruid, embiri-biri, courgette, slabonen, snijbiet, prei, ui, koolraap, boernkool, zuurkool, paksoi, koolrabi, spruitjes, rode biet, meiraapjes, ramenas, mierikswortel, broccoli, spinazie, chinese kool, wortel, aardappel, zoete aardappel, knolselderij, knoflook, yacon, rabarber, avocado, zuring , mais(33)
Fruit; appel, sinaasappel, banaan, mandarijn, ananas, kersen, ananaskers, frambozen, bramen, pruimen, mango, bessen, citroen, peer, druiven, kiwi's, vijg, kweepeer, mispel(19)
In de kruidenthee: dropplant, agrimonie, kamille, citroenverbena, turkse drakekop, heilig basilicum, duizendblad, calamintha, medoorn, hibiscus, cistus incanus, nepeta cataria, citroenmelisse, moerasspirea, vlierbloesem, citroengras, bosandoorn, calendula, roos, brandnetel, venkel, heemst, kaasjeskruid, wilde wortel, theehortensia, ananassalie, viburnum setigerum, smalle weegbree, lindebloesem, munt, boombasilicum, majoraan(32).
Verder in de smoothie, sla, pesto of soep: look zonder look, silene vulgaris, malva verticillata crispa, basilicum, duizendblad, o.i. kers, paardnebloem, brandnetel, madeliefje, aptenia cordifolia, waterpastinaak, mosterdblad, peterselie, rozemarijm, salie, selderij, lavas, curcuma, kaneel, engelwortel, chinese chrysant, diverse looksoorten, Tulbaghia bloem, roomse kervel, yacon, oregano, zanthoxyllum, hosta, toona sinensis, spilanthes (30)
Dit zijn samen 114 verschillende soorten. Ik ben er vast wel een paar vergeten. Maar tot de 400 kom ik (nog) niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten