zondag 17 juni 2018

open tuin

Afgelopen week had ik open tuin voor de aanwezigen van de lezing die ik in Hemmen gegeven heb. Hemmen is vlakbij waar ik woon. Iedereen die zich had opgegeven is gekomen en bracht soms ook nog iemand mee. Ik ben een jaar of 10 bezig met kruiden, maar de belangstelling verrast me. Ik zou ook veel meer kruidencursussen kunnen geven dan ik nu doe, maar ik wil graag dat elke cursus ook voor mij bijzonder is. Het enthousiasme onder de aanwezige vrouwen is enorm. Veel van de vrouwen zijn ook begonnen met kruiden te drogen voor kruidenthee. Er is een enorme leergierigheid. Gaan we eindelijk de bijna verloren gegane kennis over kruiden en eetbare wilde planten weer toepassen?
Door de rondleiding ga ik ook anders naar mijn tuin kijken. Ik vind de tuin best een strijd, tegen slakken, kou, droogte. Er zijn veel planten verdwenen, door kou, slakken. Maar dat weten de bezoekers niet. Die kijken naar wat er is. En wat er is, is een samenwerking van mij en de natuur.Wat er is, is een tuin die stoelt op de uitgangspunten van een voedselbos, die inspeelt op wildplukwandelingen en aparte vergeten groenten, kruidenthee uit eigen tuin, een tuinapotheek en een natuurreservaat voor vogels en andere kleine vliegertjes, een rijk leven onder de grond en ook nog een mooie tuin.
Voor de open tuin ga ik wel nadenken over wat ik ga vertellen. Net als bij een lezing wil ik met iets beginnen waardoor mensen geraakt worden.
Ik begin met diversiteit. Diversiteit is niet alleen voor de natuur heel belangrijk. Maar ook voor onze gezondheid. Gemiddeld eten wij zo'n 20 verschillende soorten groenten en fruit. In het oerwoud levende orang oetans eten 400 verschillende soorten blad, bessen, noten enz. Ze kennen ze allemaal. Een diverser dieet zou onze weerstand enorm kunnen verbeteren. 
Op dit moment levert mijn tuin een enorme diversiteit aan eetbare bloemen en blad. Ik ben met een catalogus bezig en heb nu 100 planten beschreven maar nog niet klaar. Ik weet niet hoeveel van die planten ik echt gebruik, maar ik verzamel op dit moment wel elke dag kruiden om te drogen en planten om te verwerken in het eten, in soepen, sauzen en pesto. Ik zal eens tellen hoeveel verschillende planten ik eet. 

1 opmerking: