zaterdag 11 november 2017

Voeding voor het oog

Mijn opa had een hekel aan zoet. Ik heb hem nooit iets zoets zien eten. Hij was dol op vet, speklappen, kaantjes enz. Hij is gestorven toe hij 96 was. Nooit een bril gehad en tot op het laatst gefietst.
Ik ben 61 en tot nu toe red ik me nog prima zonder leesbril. Ik heb al -1/2 en -1/4 sinds ik 15 jaar ben en draag alleen als in het donker auto moet rijden een bril. Veel mensen gooien het op goede genen. Maar dat is niet de enige reden denk ik. Voeding speelt een belangrijke rol bij het gezond houden van de ogen.
Er zijn een aantal oorzaken aan te wijzen voor verslechterende ogen, die misschien wel een grotere rol spelen dan ouder worden.
Chung-Jung Chi een onderzoeker bij een groot onderzoekscentrum voor voeding en veroudering ontdekte dat een verslechterend gezichtsvermogen meer te maken heeft met voeding dan met leeftijd. Hij onderzocht de gegevens van 20.000 vrouwelijke verpleegkundigen en met name degene die staar, diabetische retinopathie of leeftijdsgebonden maculadegeneratie kregen. Ze hadden een ding met elkaar gemeen: een dieet met veel bewerkte koolhydraten en suikers. Degene met de meeste koolhydraten hadden een 2 en half keer grotere kans op een troebele ooglens dan degene die de minste koolhydraten aten.
Australisch onderzoek bevestigde Chi's bevindingen. Dit onderzoek laat ook zien dat ook het soort koolhydraten dat je eet verschil maakt . Zelfs bij niet diabetici kan staar in ieder geval deels ontstaan door glucose intolerantie en insulineresistentie. Hoge bloedsuikers leiden tot glycering: hierbij binden suikers aan oog eiwit.
Net als bij de oren zorgen stoffen als vitamine C, vitamine A, vitamine E, vitamine B2, selenium, zink en carotenoïden voor het beperken van de schade van vrije radicalen, die via lichtstralen op de ooglens komen.
Een belangrijke rol is weggelegd voor met name luteïne, een carotenoïde dat beschermt tegen vrije radicalen en in grote hoeveelheden in de macula van het netvlies voorkomt. Het is aan te raden te zorgen voor een ruime inname van carotenoïden, zoals luteïne, maar ook zeaxantine en astaxanthine, door veel groeten en fruit te eten, aangevuld met noten en af en toe vette vis. Astaxanthine wordt gemaakt door algen en kan geslikt worden in de vorm van een supplement.
Dus wortelen zijn echt goed voor de ogen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten